4 strategieën voor het bepalen van tarief voor freelancers
In deze blogpost leren we je 4 strategieën om het tarief te bepalen dat voor jou goed voelt.
1. Houd je gewerkte tijd bij
Het bepalen van een correct tarief begint met het bijhouden van de tijd die je aan bepaalde taken besteedt. Dat betekent ook dat je jouw tijd taak voor taak moet bijhouden. Het maakt in wezen niet uit hoe je de door jou gewerkte tijd bijhoudt. Dat kan met pen en papier, of je kunt er een digitaal hulpmiddel voor gebruiken. Feit is wel dat de meeste mensen - en klanten - tegenwoordig de voorkeur geven aan een digitaal systeem. In sommige gevallen kun je jouw werk zelfs registreren via het systeem van je klant. In andere gevallen zijn er tal van (gratis) online tools die je kunt gebruiken om jouw tijd bij te houden. Toggl is hier een geweldig voorbeeld van (en hun strips zijn niet normaal zo hilarisch). Bij ACA IT-Solutions gebruiken we Tempo Timesheets voor JIRA. Maar er zijn er nog veel meer om uit te kiezen! Om de juiste variant voor jouw situatie te bepalen moet je jezelf afvragen:
- Werk ik alleen of met een team van mensen van wie ik ook de tijd moet bijhouden?
- Moet ik de tijd die ik offline werk ook bijhouden?
- Vergeet ik dat de timer loopt? Heeft de tijdregistratie-app idle detectie of een zichtbaar lopende timer, wat ik ook aan het doen ben?
- Moet ik kunnen beschikken over grondige hulpmiddelen voor facturering en het bijhouden van onkosten? Ga ik een afzonderlijk factureringssysteem gebruiken, en zo ja, welke apps voor tijdregistratie integreren daarmee?
- Kan ik volstaan met een gratis tool voor tijdregistratie of moet ik betalen voor een uitgebreidere set functies, en zo ja, wat is mijn budget?
Beantwoord deze vragen voor jezelf en ga door of probeer een aantal tijdregistratie-apps uit om te zien of ze echt bij je passen.
2. Weet waarop je prijsstelling is gebaseerd
Weten wat je prijsstelling is houdt in dat je een 'feast or famine'-prijsstelling vermijdt en weet wat je absolute ondergrens is. Je moet zoeken naar de zone die je waarde vertegenwoordigt, maar ruimte laat om te onderhandelen. Dit betekent dat je wat marktonderzoek moet doen, een idee moet krijgen van de omvang van de opdracht en, indien mogelijk, het budget van de klant voordat je die cijfers gaat berekenen. Je marktonderzoek moet onder meer betrekking hebben op de benchmark voor tarieven in jouw specifieke bedrijfstak. Kijk op discussieborden in de sector en op professionele netwerksites waar mensen verhalen, strategieën, tijdschriften en boeken uitwisselen of vraag het aan een professional die je vertrouwt. Zoek ook uit wat je laagste prijs is - de prijs waar je niet onder gaat zitten, hoe geweldig de klus ook is.
Weten wat je prijs is, is niet alleen belangrijk voor je bedrijf, het voorkomt ook een hoop frustratie. Te laag of te hoog zitten met je prijzen veroorzaakt stress en kost tijd. Te weinig vragen kan leiden tot het gevoel dat er misbruik van je wordt gemaakt, terwijl te veel vragen kan leiden tot het verlies van potentiële klanten.
3. Communiceer jouw waarde
Als je jouw marktonderzoek goed hebt gedaan, weet je hoeveel je voor diensten kunt vragen. Maar dat weten je klanten misschien niet. Het is goed om een klant te informeren over wat je waard bent. Eerlijk gezegd is het berekenen en communiceren van je waarde aan klanten een deel van je werk. Het is niet hun taak om precies te weten wat je doet en wat je ervoor vraagt, zolang je maar een oplossing biedt voor hun probleem.
Dus, wat is de beste manier om je waarde aan je klanten over te brengen? Hier zijn een paar tips:
- Benadruk precies wat is inbegrepen in je prijsstelling zodat mensen precies weten wat ze kunnen verwachten. Dit betekent dat je het misschien ook moet hebben over zaken die niet in je dienst zijn opgenomen.
- Leg je klanten uit waar hun geld naartoe gaat. Misschien heb je hier zelf mee te maken: wellicht heb je je tijdens het winkelen wel eens afgevraagd waarom iets zoveel geld moet kosten? Een geweldige manier om vertrouwen op te bouwen bij je doelgroep (en jezelf te onderscheiden) is om hen uitgerekend dat uit te leggen. Leg precies uit waar het geld van je kopers naartoe gaat en waarom je in rekening brengt wat je in rekening brengt. Online of persoonlijk, deze mate van transparantie is zeldzaam en als deze informatie direct beschikbaar is naast je prijskaartjes, weet je doelgroep meteen dat je er niet alleen op uit bent om winst te maken.
- Meet hoe tevreden je klanten zijn over je niveau van communicatie en transparantie. Doe dit wanneer klanten besluiten je aan te nemen voor de klus, maar ook wanneer ze dat niet doen. Dit kan interessante informatie opleveren die je in de toekomst in jouw voordeel kunt gebruiken! Je hebt misschien het gevoel dat je de communicatie met klanten uitstekend onderhoudt, maar zonder directe input van je klanten zelf, kan er een onaangename verrassing in het verschiet liggen.
4. Prijzen hoeven niet vast te staan
Eerder in deze blogpost bespraken we het vinden van de 'zone' die je waarde weerspiegelt. Dat betekent dat je prijzen niet altijd precies hetzelfde moeten zijn. Wees niet bang voor schommelingen. In sommige bedrijfstakken is het voor een bepaalde taak eigenlijk 'één prijs voor alles'. Maar als er een prijsspectrum is, waarom bereken je dan niet zoals het is?
Verwacht je in de toekomst uren te maken voor vergaderingen en herzieningen? Misschien is er enorm veel overhead? Bedenk wat het je kost om die klant van dienst te zijn: je hebt geen tijd voor andere projecten en je moet je meer bezighouden met de minder leuke onderdelen van je werk. Als het een druk seizoen is, of als je deze klus aanneemt terwijl je al veel op je bordje hebt liggen, kan dat ook nog een reden zijn om je prijzen te verhogen.
Aan de andere kant, is deze job een boost voor je carrière, vergroot het je zichtbaarheid, of levert het een nieuwe vaardigheid op? Geloof je in het project en wil je het helpen realiseren? Heb je het werk nodig? Allemaal geldige redenen om een (redelijke) korting toe te staan.
Takeaway 🚀
In deze blogpost hebben we in het kort 4 strategieën besproken om je te helpen het juiste freelance tarief te bepalen. De twee meest voor de hand liggende zijn het bijhouden van je tijd en weten welke prijszone voor jou goed aanvoelt. Bovendien moet je anderen laten weten welke prijs je denkt waard te zijn en waarom. Het is essentieel dat je jouw waarde aan je klanten communiceert. Zie het niet als een manier om je prijzen aan hen te rechtvaardigen, maar eerder als een manier om vertrouwen op te bouwen. Tenslotte, je prijzen moeten niet keihard vaststaan. Afhankelijk van de situatie is het redelijk om je prijzen wat te verhogen of te verlagen.
Wij hopen dat dit blog je heeft geholpen de juiste tarieven voor jezelf te bepalen! Als je op zoek bent naar een nieuwe baan, bekijk dan alle actuele mogelijkheden op onze jobs!