4 voordelen voor een 'stille periode' als freelancer hero image
TIPS EN ERVARINGEN VAN HET ACA-TEAMFREELANCE
20/07/2018 • Stijn Schutyser

4 voordelen voor een 'stille periode' als freelancer

De zomer is voor veel freelancers traditioneel een 'stille periode'.  Dat is niet erg: veel mensen zijn op vakantie en meestal is er gewoon minder werk. Maar dat betekent niet dat je deze stille periode niet in je voordeel kunt benutten. In deze blogpost bekijken we een stille periode op een positieve manier en bespreken we de 4 voordelen ervan.

1.  Een stille periode kan jou en jouw business verder brengen

Als opdrachten opdrogen betekent dit minder inkomen en meer druk om binnen je netwerk rond te vragen naar mogelijkheden voor opdrachten. Je schaamt je er misschien een beetje voor om ernaar te vragen, maar dat is nergens voor nodig. Je laat hun alleen maar weten dat jouw vaardigheden beschikbaar zijn.

Er zijn een paar manieren waarop je om werk kunt vragen. De eenvoudigste manier is om gewoon contact op te nemen met een paar van je (vorige) klanten en hen te vertellen dat je openstaat voor een nieuwe opdracht. Je kunt ook vragen je aan te bevelen als zij een kans zien in jouw vakgebied.

Een andere aanpak is je netwerk (klanten, collega's, partners, ...) te vragen of zij info of aanbevelingen willen delen over wie je moet raadplegen om een nieuwe klus te scoren. Vergeet ook niet om groepen op sociale media-platforms als Facebook en LinkedIn te bekijken!

Je kunt van een stille periode ook 'tijd-voor-jezelf-tijd' maken. Als je bedrijf voorspelbare periodes met weinig opdrachten kent (na de feestdagen, na de belastingaangiften, na het huwelijksseizoen, na het schooljaar), bereid dan een financiële buffer voor tijdens de drukke periode. Je kunt dan de downtime gebruiken voor rust en persoonlijke ontwikkeling: vakantie, een cursus, of wat je maar wil. Een ingeplande stille periode maakt dat je minder 'down' bent.

2. Werk kan overal vandaan komen

We kunenn over viet klantniveaus spreken:

  1. grote klanten die een regelmatige bron van inkomsten vormen,
  2. nieuwe prospects, oftewel groei-investeringen voor je bedrijf,
  3. gelegenheidsklussen die tijd- of inkomstentekorten opvullen,
  4. en nieuwe projecten en groei voor toekomstige inkomsten op lange termijn.

Een stille periode herinnert je eraan dat werk van klanten op elk van deze vier niveaus kan komen. Niveau 3 verdient wat extra aandacht tijdens de stille periode, omdat daar de opportunistische one-shots en long shots te vinden zijn die tijd- of inkomstentekorten opvullen. Dit soort werk vind je meestal op online vacaturebanken en vacaturesites van beroepsverenigingen.

De stille periode kan voor jou ook de perfecte gelegenheid zijn om een aantal van je 'koudere' contacten opnieuw te benaderen, of contacten die de afgelopen periode zijn 'bekoeld'. Herinner jezelf eraan dat tijdens een stille periode overal werk vandaan kan komen, dus wees niet bang om uit je comfortzone te stappen.

3. Breng je portfolio op orde

Na een stille periode staan veel freelancers weer met beide benen op de grond. Plotseling realiseren ze zich dat ze nog niet echt hebben nagedacht over een langetermijnplanning. In een 'downtime' heb je de tijd om meer na te denken over planning, strategie en diversifiëring van je klantenbestand.

Benader ook in deze periode de werkdag net als altijd. Alleen maak je deze keer jouw portfolio het project: neem contact op met voormalige klanten en potentiële klanten voor de lange termijn, prospecteer, probeer cold-calling, zoek naar doorverwijzingen, volg nieuwe contacten op, ga naar evenementen waar je kunt netwerken en controleer vacaturebanken en uitwisselingssites. Je kunt ook denken aan pro bono- of vrijwilligerswerk. Je voelt je er geweldig door en vindt er meteen nieuwe vrienden, connecties en gemeenschapszin.

4. Evalueer nog eens de markt en je bedrijfsmodel

Heb je op alle niveaus van je portfolio gewerkt en komen er nog steeds geen of te weinig klussen binnen? Een langere stille periode kan duiden op marktveranderingen. Misschien is de vraag aan het veranderen en moet je nieuwe vaardigheden toevoegen aan je repertoire? Misschien moet je jouw klanten in een breder scala van bedrijven gaan zoeken of samenwerkingsrelaties aangaan om je aanbod uit te breiden?

Misschien zijn de stille periodes in de opdrachten het gevolg van een bedrijfsmodel dat nog niet optimaal is. Lever je de juiste hoeveelheid waarde voor de juiste prijs? Onderzoek waar je tarieven thuishoren in het brede spectrum voor jouw beroepsgroep en controleer of je dagtarief nog steeds in de pas loopt met je huidige uitgaven.

Takeaway

Een stille periode is zwaar waardeloos, maar misschien kun je het ook van de voordeelkant bekijken? Het goede nieuws is dat je deze periode kunt gebruiken om aan jezelf en je bedrijf te werken, je klantenlijst op te stellen en de markt waarin je actief bent en je bedrijfsmodel opnieuw te evalueren.

Maar toch, het is beter om stille periodes zoveel mogelijk te vermijden. Misschien kunnen wij je daarin iets bieden! Bekijk alle beschikbare mogelijkheden voor spannende projecten en de juiste uitdaging voor jou!

Stijn Schutyser