Krijg meer leads met deze 5 gouden regels voor effectieve copywriting
Iedereen schrijft elke dag: e-mails, teksten, notities, presentaties, ... Maar slechts weinig mensen beheersen echt de kunst van het schrijven. In deze blogpost wil ik graag 5 gouden regels voor effectieve copywriting met je doornemen die een enorme impact op je teksten zullen hebben als je ze nog niet gebruikt.
1. Schrijf voor de klant, niet voor jezelf
Jouw tekst moet zich altijd richten op de lezer of klant. Dat houdt 3 dingen in:
- de taal van de klant spreken,
- ze op de juiste manier aanspreken,
- en focussen op de voordelen voor hen (niet voor jou!)
De taal van de klant spreken
Als je mensen probeert over te halen om iets te doen of te kopen moet je de taal gebruiken die zij ook gebruiken en waarin zij denken. Hun taal spreken zorgt ervoor dat prospects je leren kennen, aardig vinden en vertrouwen, omdat ze zich herkennen in jouw woorden. Dat helpt je om contact te leggen en relaties op te bouwen met hen, wat het uiteindelijk makkelijker maakt om ze te overtuigen.
Als je dat nog nooit hebt gedaan, kijk dan nog eens naar je teksten en zorg ervoor dat alles klinkt zoals je klanten denken. Plaats jezelf in hun schoenen en leef je in om hun problemen, moeilijkheden en zorgen te begrijpen. Niet alleen worden je teksten hier beter door, maar het leert je ook om anders te denken. Dit kan ineens leiden tot nieuwe inzichten en duidelijk maken wat de volgende stap is.
Focus op voordelen
Vrijwel alle succesvolle teksten gaan over voordelen, niet over kenmerken. Je praat over wat je product doet, niet wat het is. En wat je product ook doet, het moet altijd een voordeel opleveren voor de klant – waarom zouden ze het anders kopen?
Het is ook een goede gewoonte om een of meer voordelen in je koppen te verwerken. Helpt je product of oplossing de klant de juiste keuze te maken, of tijd of geld te besparen? Vertel het ze!
Focussen op voordelen is ook een relatief makkelijke oplossing voor als je huidige teksten het niet zo goed doen. Nogmaals, lees een paar van je vorige teksten en zorg ervoor
dat elk kenmerk wat je benoemt ook gekoppeld is aan een bepaald voordeel.
Evalueer je teksten en bekijk hoeveel je tegen de klant praat vs. hoeveel je eigenlijk over jezelf praat
Effectieve copywriting (en bij uitbreiding, contentmarketing) begint altijd bij de klant. Niemand gaat een tekst lezen die uitsluitend over jouw bedrijf gaat. Probeer minstens twee keer zo vaak 'jij/u' te gebruiken als 'wij', 'ik', of je merknaam. Door deze simpele truc ga je op een natuurlijk manier meer focussen op de behoeften en wensen van je klant. Je teksten worden sterker, wat leidt tot meer traffic, meer leads, en hopelijk meer sales. Als je nog wat meer klanthulp kunt gebruiken, dan heeft Copyblogger een artikel over een eenvoudige 1-2 3-4 manier om je meer te concentreren op de klant en de belangrijkste overtuigingsbeginselen in je teksten te verwerken.
Neem altijd een of meer sterke call-to-actions op
The goal when creating content for content marketing purposes is clear: at the end of the day, you want people to do something, whether that’s downloading a whitepaper, signing up for a webinar or newsletter or simply clicking a link. However, if you provide no direction on what the reader should do after they read your copy, they’ll do nothing (even if your copy is 🔥). Everything you write, from blog posts to emails to social updates to landing pages, should close with a call to action (CTA).
To get the most out of your CTAs, make sure they:
Het doel bij het creëren van content voor contentmarketing-doeleinden is duidelijk: uiteindelijk wil je dat mensen iets doen, van het downloaden van een whitepaper of het inschrijven voor een webinar of nieuwsbrief tot het simpelweg klikken op een link. Als je echter geen aanwijzingen geeft over wat de lezer moet doen na het lezen van je tekst, zullen ze helemaal niets doen (al is de tekst nog zo 🔥). Alles wat je schrijft, van blogposts tot e-mails en updates voor sociale media tot landingspagina's, moet afsluiten met een call-to-action (CTA).
Om het meeste uit je CTA's te halen, zorg je ervoor dat ze:
- overeenstemmen met de buyer persona en de juiste fase van de koopcyclus. Bijvoorbeeld: het lezen van een blogpost zal naar alle waarschijnlijkheid niemand direct overhalen om klant te worden. Het is veel waarschijnlijker dat ze zich bijvoorbeeld op je nieuwsbrief zullen abonneren, mits je genoeg waardevolle en interessante content biedt.
- bied iets waardevols, zonder teveel moeite in ruil te vragen. Als je prospects vraagt om hun naam, bedrijf, functie, telefoonnummer en e-mailadres in te vullen om een eenvoudig sjabloon te downloaden, dan is de kans is groot dat niet veel mensen het ook echt doen. Alleen hun naam en e-mailadres zijn voor zoiets voldoende. Als je een e-boek van 100 pagina's aanbiedt, dan is het een ander verhaal. Dan wordt het meer een 'voor wat, hoort wat'.
- bied prospects iets dat ze écht willen. Dit houdt verband met mijn eerste punt over het schrijven voor de klant, niet voor jezelf. Zoek uit wat hun behoeften en wensen zijn en besteed er op passende wijze aandacht aan met (een deel van) een oplossing. Weinig mensen zullen een whitepaper downloaden over verouderde technologie of 'oplossingen' die niet één van hun daadwerkelijke problemen aanpakken.
- herhaal je belangrijkste voordeel of emotionele drijfveer. Je CTA moet direct aanspreken met sterke werkwoorden zoals 'aanmelden', 'downloaden', 'krijgen', 'geniet', 'probeer', of 'start' en moet prospects altijd precies vertellen wat ze moeten doen. Vermijd zwakke werkwoorden en CTA's die niet specifiek genoeg zijn om tot actie aan te zetten, zoals 'Klik hier'.
3. Houd het simpel, helder en beknopt
Na het schrijven van een eerste versie, helpt het om het geheel hardop voor te lezen, om zo zaken die onnodig of onduidelijk zijn boven water te krijgen. Schrap overbodige woorden en consolideer ideeën tijdens het bewerken. Maak gebruik van opsommingstekens en subtitels om de tekst makkelijk leesbaar en, nog belangrijker, makkelijk scanbaar te maken. Bijna iedere lezer zal eerst de inhoud scannen op interessante kopteksten, voordat hij/zij beslist of ze wel of niet de hele tekst gaan lezen. Ik heb al eens een blogpost geschreven over het zo scanbaar mogelijk maken van webinhoud.
Een andere tip om je tekst zo kort en bondig mogelijk te houden is door zoveel mogelijk actieve zinnen te gebruiken. Het is goed om af te wisselen met een lijdende vorm, maar nooit bij meer dan 20% van de zinnen. Daarnaast zijn korte zinnen over het algemeen beter dan lange zinnen, dus als je een zin in tweeën kunt hakken: doe het!
Wil je testen of je tekst echt duidelijk genoeg is? Het is altijd goed om iemand anders de tekst te laten lezen. Je kunt dan zien of de boodschap overkomt en of de CTA bij de post past.
4. Doe grondig onderzoek
De beste copywriters zijn de meest volhardende onderzoekers. Ze graven dieper waar anderen aan de oppervlakte blijven en vinden langzaam maar zeker een goudmijn aan interessante en waardevolle informatie.
Iedereen erkent de waarde van interessante informatie, maar weinig mensen kunnen die informatie ook daadwerkelijk vinden, laat staan goed overbrengen op een beknopte en eenvoudige manier. Dus graaf dieper, verder dan de 'grote blogs' die iedereen in je vakgebied leest. Ga op zoek naar de zeldzame, obscure bronnen, vooral als het taaie kost is en te moeilijk voor de gemiddelde lezer. Het is beter om diep op een bepaald onderwerp in te gaan en veel info op een duidelijke manier weer te geven, dan te weinig info te bieden. Je kunt nooit te diep graven! Het is beter om veel te zeggen over één onderwerp, dan te weinig over veel onderwerpen.
Plus, er is een bonus: tijdens dit grondige onderzoek kom je meestal ook op meer ideeën voor nieuwe content. Combineer dat met je eindeloze creativiteit, neem de tijd om goed na te denken, en voilà: je volgende grote idee is geboren!
5. Een sterke koptekst is het halve werk
Bedenk hoeveel mensen je titel zullen lezen ten opzichte van de mensen die de hele tekst gaan lezen. We kunnen aannemen dat de eerste groep veel groter is dan de tweede, toch? Het mag dan ook geen verrassing heten dat je tijd moet investeren in een aandacht trekkende boodschap.
Je koptekst moet altijd een voordeel voor de klant en iets pakkends bevatten, waardoor mensen verder willen lezen. Een goede aanpak hiervoor is om zoveel mogelijk koppen te verzinnen, en er dan nog een paar, totdat je echt niet meer kunt. Het is moeilijk, maar als je jouw creativiteit helemaal hebt uitgeput, ga je out-of-the-box denken en dat kan resulteren in die ene verbazingwekkend goede kop. Probeer het! Geloof me, na een tijdje wordt het makkelijker.
Dat gezegd hebbende, probeer titels te vermijden die duidelijk clickbait zijn. Het grote publiek is zo ongevoelig geworden voor dit soort titels dat het mensen afschrikt, in plaats van ze aan te trekken. Dat is waarom veel uitgevers tegenwoordig zijn afgeweken van de vervelende, op sensatiebeluste krantenkoppen die we een paar jaar geleden veel zagen. artikelen met de 'ene gekke truc' om iets te gedaan te krijgen, of beloftes dat 'we niet zullen geloven wat er daarna gebeurde.'
🚀 Takeaway
Als je de 'gouden regels voor effectieve copywriting' hierboven volgt, wordt je tekst een stuk
dat
- waardevolle informatie bevat voor de lezer,
- gemakkelijk te lezen en te begrijpen is (dat zijn twee verschillende dingen!),
- en de lezer overtuigt om iets te 'doen' (CTA).
Nog een ding waarvan ik echt wil dat je het in gedachten houdt, is dat het schrijven van een goede tekst NIET eenvoudig is. Je zal op een gegeven moment gefrustreerd raken, het keer op keer opnieuw proberen, en uiteindelijk gedemotiveerd raken. Dat is niet erg: het is deel van het proces om een betere schrijver te worden. Hou vol, en dan zal je merken dat je er steeds beter in wordt.