CREATIEF
25/03/2025 • Stijn Schutyser

Achter de schermen bij Studio: Ons creatief UX/UI-team

Bij ACA hebben we een enthousiast en creatief UX/UI-team, intern bekend als Studio. Om een kijkje achter de schermen te geven, deelt Stijn Schutyser, UX-designer binnen het team, zijn inzichten over de werking van Studio, de samenwerking met andere teams en de impact van hun projecten.



Hoe ons UX/UI-team werkt binnen ACA

Jullie noemen het intern de "POD Studio", van waar de naam?

To be honest, ik heb geen idee. De pod had de naam al gekregen voordat ik er deel van uitmaakte, dus als je de echte reden wil weten kan je dat best eens vragen aan Yildiray. Ik kan me wel inbeelden dat het iets te maken heeft met het feit dat een studio vaak iets te maken heeft met creativiteit. Denk bijvoorbeeld aan een opnamestudio, een dansstudio, enzovoort. Het is een ruimte waarin iets gecreëerd wordt met gusto, creativiteit en inspiratie, en dat sluit goed aan bij wat we in onze business unit doen.

Editorial note: We hebben dit bij Yildiray, onze Senior UX/UI Designer, nagevraagd! Blijkt dat de POD vroeger ACT heette (ACA Creative Team). Maar toen vond Didier, een voormalig POD-lead, dat die naam niet helemaal de lading dekte, en hij doopte het om tot Studio. Waarom precies? Tja, dit blijft nog een mysterie.

Hoe groot is jullie UX/UI-team en hoe is het samengesteld?

Het Studio team telt momenteel 6 vaste leden, een deeltijds freelanceprofiel en 2 stagiairs. Het gros van het team bestaat uit UX/UI-Designers, maar ook Product Managers, Service Designers, Digital Strategists & Front-end Developers. De meeste van onze teamleden combineren verschillende van deze rollen binnen het team.

Hoe werkt jullie team samen met de andere pods, zoals development en strategie?

Nauw samenwerken met de development teams is cruciaal voor een goed verloop van een project. We stemmen daarom onze designs altijd eerst intern af om de technische haalbaarheid te checken. Bovendien zorgen we er steeds voor dat onze design systems zo gemakkelijk mogelijk zijn om te ontwikkelen, met bijvoorbeeld duidelijke documentatie of een playground waarin developers zelf kunnen experimenteren met hoe designcomponenten werken. Voor projecten met een strategische insteek zitten we natuurlijk liefst zelf in de driver seat om nieuwe business opportuniteiten en value streams te definiëren voor onze klanten.

Welke methodes en tools gebruiken jullie het meest in jullie UX/UI-processen?

Voor een UX/UI Designer is Figma een onmisbare tool en de industry standard voor het ontwerpen van digitale ervaringen. Daarnaast maken we ook gebruik van enkele tools uit de Adobe Suite, zoals Illustrator of Photoshop. Voor Front-End Development gebruiken we Brackets, IntelliJ of een andere IDE. Ook Slack, Confluence en Jira zijn tools die we elke dag gebruiken.


Een dag in het leven van een UX/UI-designer bij ACA

Wat houdt jouw rol precies in binnen het UX/UI-team?

Binnen het Studio team sta ik vooral in voor het afleveren van mooie en intuïtieve schermen voor zowel mobiel als desktop gebruik. Dat afleveren is de laatste stap in het proces. Om daartoe te komen, spreek ik eerst met klanten om hun business context te begrijpen, maak ik schetsen om snel een idee te visualiseren, stel ik user journeys op, teken ik wireframes uit en hang ik deze aan elkaar tot clickable prototypes. Af en toe ga ik ook zelf met code aan de slag, maar dat is beperkt tot web development. Als laatste lever ik een bijdrage bij het begeleiden van stagiairs en spreek ik al eens op UX/UI-bijeenkomsten.

Hoe ziet een typische werkdag eruit voor jou?

Op de meeste dagen begin ik tussen 8 en 9u ‘s ochtends met werken, maar de inhoud van de dag kan heel erg variëren. Op sommige dagen kan ik me focussen op één enkel project en aan het eind van de dag afsluiten met heel wat nieuwe wireframes of componenten in mijn design system. Op andere dagen bestaat de dag vooral uit meetings om feedback te capteren of nieuwe ideeën te brainstormen, of om workshops te geven op kantoor bij de klant.

Wat is een skill of inzicht dat je hier hebt geleerd dat je niet had verwacht?

Hmm… Hier heb ik even over moeten nadenken. 🙂 Dankzij de diversiteit aan projecten en mensen met wie ik mocht samenwerken, heb ik over de jaren heen enorm veel geleerd over mezelf. Zo heb ik onder andere geleerd waar mijn sterke punten liggen en waar ik ruimte zie voor groei, het belang van de juiste persoon in de juiste rol rond je te hebben, en dat ik stressvolle situaties kan omzetten in kansen om creatief te denken en innovatieve oplossingen te vinden. Ik had niet verwacht dat ik mezelf zo vaak zou tegenkomen, maar ik ben blij dat dat wel het geval is. Het maakt mij een sterkere, meer ervaren persoon die op zijn beurt anderen kan ondersteunen.

Wat vind je het leukste aspect van je rol?

Ik mik erop om de klant telkens een ‘wauw’ gevoel te geven wanneer ik voor de eerste keer een designvoorstel presenteer. Er gaat niets boven het gevoel dat een klant je geeft wanneer ze aangeven dat jouw design precies is wat ze willen of hun verwachtingen overtreft. I ride that feeling all day long!


Van concept tot realiteit: Onze impactvolle klantenprojecten

Aan welke projecten en/of klanten heeft het Studio team reeds gewerkt?

Dat zijn er intussen al wel heel veel ;) Enkele van onze laatste projecten zijn:

  • Ecofix: Als start-up had Ecofix een partner nodig die kon helpen hun merkidentiteit vorm te geven, een naadloze digitale ervaring te ontwerpen en een compleet digitaal platform, app en website te bouwen, en dat op een super lean manier. Neem zeker eens een kijkje op op hun website!
  • EBTS: EBTS staat 24 uur per dag, 7 dagen per week paraat in heel Europa om ervoor te zorgen dat commerciële voertuigen na pech snel weer de weg op kunnen. Om de efficiëntie verder op te krikken, gaven we hun klantenportaal een totale make-over met een verhoogd gebruiksgemak en een vernieuwde user interface.
  • Vias: Vias is een onafhankelijk kennisinstituut met als doelen om de verkeersveiligheid, mobiliteit, veiligheid en gezondheid te verbeteren. Om die doelen te bereiken en hun reikwijdte te verhogen, identificeerden we voor Vias heel wat digitale value streams en stelden we een actieplan op om deze strategische visie om te zetten in toffe projecten met daadwerkelijke business value. We zijn momenteel volop bezig om deze projecten verder uit te werken.

Welk van deze projecten is het tofste project waar je ooit aan hebt gewerkt?

Ik ben zelf nogal een car geek. Voor MobilityPlus werkten we aan een app en platform voor het laden van EV’s, beheer van laadpalen en nog veel meer. Het was dan ook enorm leuk om een stukje van mijn passie voor auto’s mee in het project te steken.

Hoe werken jullie samen met klanten die nog weinig UX/UI-ervaring hebben?

We werken met onze klanten graag in een co-creatieve setting. We betrekken hen actief via workshops, brainstormsessies en iteratieve feedbackrondes. Door samen te werken en hun input te vragen, bouwen we niet alleen een sterk product, maar helpen we de klant ook om de impact en het belang van UX/UI beter te begrijpen. Ook het gebruik van visuele hulpmiddelen zoals wireframes en prototypes zorgt ervoor dat we de zaken snel tastbaar kunnen maken voor iedereen.

Hoe test je een ontwerp voordat het live gaat?

Er zijn verschillende manieren om een ontwerp te testen voordat de developers ermee aan de slag gaan. Zo bouwen we vaak een interactief prototype om te laten testen door zowel interne stakeholders als eindgebruikers. Op die manier kunnen we in een vroeg stadium de gebruiksvriendelijkheid valideren en eventuele problemen aanpakken. Dat prototype kan gecombineerd worden met A/B-testing, waarbij we verschillende ontwerpen laten testen om te meten welk ontwerp het beste resultaat oplevert.

In het verleden hebben we ook al gewerkt met een beta launch.  Daarbij krijgt een beperkte groep gebruikers vroegtijdig toegang tot het product. Zo kunnen we real-world feedback verzamelen en eventuele verbeteringen doorvoeren voordat het product volledig live gaat.

Elke manier heeft zijn voor- en nadelen, dus we maken altijd een weloverwogen keuze in functie van tijd, budget en andere factoren. Bovendien worden ontwerpen in het team afgecheckt door mede-experts, zodat we er zeker van zijn dat we best practices voor UX en UI volgen.

De toekomst van UX/UI & wat technologische innovaties betekenen voor onze job

Wat zijn de doorgroeimogelijkheden binnen het UX/UI-team hier?

Als je je wil blijven focussen op het creatieve en analytische aspect van UX/UI, kan je doorgroeien naar een Senior of Expert UX/UI Designer. Als je je horizon liever nog wil wat verbreden en meer strategisch mee wil nadenken, zijn er pistes naar de rollen van Product of Service Designer. Als laatste kan je je nog meer verdiepen in bijvoorbeeld de psychologie en data achter gebruikerservaringen en doorgroeien naar UX Specialist.

Verandert de rol van een UX/UI-designer door technologische innovaties? Zo ja, op welke manier?

Natuurlijk! Zonder de innovatie van een grafische interface ergens in de jaren 70 bestond de rol van UX/UI-designer überhaupt niet. ;) Die trend van technologie die de rol verandert blijft zich voortzetten: in het verleden werd er niet of veel minder voor mobiel ontworpen, terwijl dat nu in een B2C-context vaak de primaire focus is. Met de komst van AI denk ik dat interfaces eenvoudiger zullen worden, omdat het systeem aan de achterkant steeds slimmer wordt en de gebruiker bijvoorbeeld minder, maar gerichtere opties kan tonen. Wellicht verschuift de focus van een UX/UI-designer dan eerder naar het nog meer proberen te begrijpen van de gebruiker en diens intenties, en minder naar het UI-aspect.

Wat is een recente UX-trend waar je enthousiast over bent?
Technologie wordt steeds meer allesomvattend. Onze smartphone kan en weet veel meer dan pakweg 5 jaar geleden. De volgende stap is om die technologie ook steeds meer naadloos te gaan integreren in onze leefwereld. Apple, Meta en andere bedrijven zetten daar de afgelopen tijd nieuwe stappen in met hun mixed-reality brillen. Ik ben erg benieuwd om te kijken waar de technologie heen zal gaan de komende jaren en welke impact dat teweeg zal brengen. Een andere trend die gevierd mag worden is dat sommige autofabrikanten het licht hebben gezien en hun queeste hebben opgegeven om alle functionaliteit in een touchscreen te proppen of capacitieve knoppen te gebruiken. Driewerf hoera voor de terugkeer van echte knoppen!

Welke boeken, podcasts of cursussen ivm met UX/UI & design lees/luister je en raad je  aan voor UX/UI-professionals?

Het meeste leer ik eigenlijk enerzijds van mijn naaste collega’s en anderzijds van de uitdagingen die ik tegenkom in mijn projecten. Dat heeft echt een enorme waarde in je ontwikkeling en is zeker niet te onderschatten. Verder woon ik zo vaak als ik kan de Meetups bij die UX Belgium in onze regio organiseert. Qua lectuur raad ik het “Web Accessibility Cookbook” van Manuel Matuzvić aan, een praktische gids voor designers en front-end developers om hun web accessibility skills naar een hoog niveau te tillen.

Doorgroeimogelijkheden & leukste teammomenten bij ACA

Je bent in je carrière doorgegroeid naar UX/UI designer. Wat was het moment waarop je besefte dat UX/UI echt jouw passie is?

Ik heb een tijdje zowel UX/UI-werk gedaan als de taken die in mijn vorige rol pasten, zoals copywriting en content management. Ik merkte dat ik alsmaar meer energie haalde uit het UX/UI-werk, en dat ik de andere taken liever op de lange baan schoof. Het was dan tijd om een eerlijk gesprek met mezelf en podleads aan te gaan, die me volop aanmoedigden en de passie aanwakkerden. Ik ben hen én ACA zelf nog steeds enorm dankbaar voor hun advies en ondersteuning. Toen teruggaan naar schrijven voelde als iets waar ik minder energie uithaalde dan voorheen.

Wat is het leukste teammoment dat je bij ACA hebt meegemaakt?

De moeilijkste vraag uit dit interview! Er zijn door de jaren al heel wat leuke teammomenten geweest: gaan vieren bij succesvolle opleveringen van projecten, teamactiviteiten binnen de pod, spontane activiteiten met collega’s zoals eens gaan karten of biljarten, en natuurlijk de ACA-weekends. Als ik echt een favoriet moment moet kiezen, dan is het wellicht één van de avonden waarop we met een hele groep ergens op stap gaan tijdens het ACA-weekend. Pintje in de hand, goeie muziek en toffe mensen rondom je: meer kan ik niet wensen.

Welke kleine UX-details maken volgens jou een groot verschil?

Het zijn vaak de kleine details die de grote verschillen maken. Zelf vind ik het altijd erg leuk om lekker vlotte micro-animaties te zien, bijvoorbeeld het “bounce” effect aan het einde van een lijst op mobile of het springende hartje als je een reel op Instagram leuk vindt. Het allerbelangrijkste blijft natuurlijk dat je laat zien dat je je gebruiker écht snapt. Zo merkte ik onlangs op dat ik al een paar dagen geen meldingen meer kreeg van één van mijn Ring toestellen. Toen ik in de app ging kijken, zag ik dat het toestel offline stond. Mijn bezorgdheid werd evenwel meteen geadresseerd door wat microcopy: “Je toestel had onlangs een laag batterijniveau. Wellicht moet je je toestel terug opladen.” Heerlijk dat Ring mijn situatie meteen begreep!

Wat is de beste feedback die je ooit hebt gekregen?

Ik heb een tijdje getwijfeld of ik wel de marketingwereld zou verlaten en me volledig zou toeleggen op UX/UI. Zo’n carrièreswitch bracht toch wat onzekerheid met zich mee. Bij wijze van proef heb ik toen een mini-projectje gedaan voor een klant. Na enkele dagen bij de klant op kantoor gewerkt te hebben, riep de Product Owner aan de kant van de klant me bij zich om wat zaken te bespreken. Hij vertelde me dat iedereen enorm positief was over mijn inzet en designs, met een prompte vraag of ik niet hun vaste designer zou willen worden. Betere feedback dan dat kan je niet krijgen! Dat mini-projectje groeide daarna ook uit tot een project waarbij ik een half jaar voor die klant heb gewerkt.

Wat is het beste advies dat je aan een beginnende UX/UI-designer kan geven?

Het is makkelijker gezegd dan gedaan, maar… ga uit die comfortzone! De beste designers blijven vragen stellen, nieuwe pistes onderzoeken en zichzelf (maar ook hun klanten!) uitdagen. Ga af en toe ook eens werken op het kantoor van je klant om daar eens te proeven van de bedrijfscontext en nieuwe mensen te leren kennen met andere inzichten. Zo leer je enorm snel bij.

Wil jij deel uitmaken van ons ACA team?