CONTENT & SAMENWERKINGCUSTOM SOFTWARE
16/05/2023 • ACA Group Team

Hoe ACA Group accessibility integreert in hun projecten en werking

Elke derde donderdag van mei vindt de Global Accessibility Awareness Day plaats. De bedoeling is om zoveel mogelijk mensen te laten nadenken en praten over hoe technologie toegankelijk gemaakt kan worden voor mensen met een beperking. Zo wil het initiatief bijdragen aan een inclusievere digitale wereld.

What is accessibility precies?

Digital accessibility houdt in dat digitale technologieën, zoals online tools, applicaties en elektronische documenten zo worden ontworpen dat ze toegankelijk zijn voor iedereen, ook voor mensen met een beperking. Zo kunnen zij, net als iedereen, blijven deelnemen aan de digitale economie en de samenleving.

Een van de belangrijkste aspecten van accessibility is dat mensen met visuele, auditieve, cognitieve of fysieke beperkingen digitale inhoud op een effectieve manier kunnen waarnemen, begrijpen, navigeren en ermee kunnen interageren.

Visie van ACA Group op accessibility

“Ons duurzaamheidsbeleid gaat een stuk verder dan onze sponsoring van goede doelen”, vertelt Dorien Jorissen, Chief Digital Officer & Sustainability Manager bij ACA Group. “We streven ernaar om alle aspecten van duurzaamheid te analyseren en te integreren in onze werking. Ook accessibility is een integraal onderdeel van ons duurzaamheidsbeleid.”

De SDG’s (Sustainable Development Goals) van De Verenigde Naties vormen de basis van het duurzaamheidsframework van ACA Group. “We willen dit niet alleen uitdragen in onze kantoren, in ons team en bij onze stakeholders, maar ook in onze digitale diensten en onze projectmethodologie”, aldus Dorien.

“In een snel evoluerende wereld, waarin technologie meer en meer verweven raakt met ons dagelijks leven, zijn we als toonaangevend IT-bedrijf verplicht om digital accessibility hoog op de agenda te houden.”

Hieronder, een foto van ACA Group als winnend team tijdens de DataNews Award 2022 voor Most Environmentally Responsible ICT Company van het jaar'👇🏻

Accessibility in de praktijk

Hieronder vind je drie projecten van ACA Group waarvoor accessibility een belangrijke ontwerpeis was.

⭐️ Mobiele app voor De Lijn met focus op accessivility

Voor De Lijn is toegankelijkheid heel belangrijk. Niet alleen wat betreft een makkelijke toegang tot de voertuigen, maar ook op vlak van hun digitale applicaties, zoals de mobiele app.

De uitdaging

De vervoersmaatschappij wil dat hun app toegankelijk en gebruiksvriendelijk is voor iedereen, ook voor mensen met een visuele beperking. Zij zijn vaak aangewezen op het openbaar vervoer en moeten de app dus makkelijk kunnen gebruiken.
“Mensen met een visuele beperking konden in het verleden gebruikmaken van een aparte app die routes en real-time informatie beter kon voorlezen”, vertelt Joren Vos, Mobile Solution Engineer bij ACA Group. “Deze app was echter verouderd. Daarnaast  was ook de algemene app van De Lijn was aan vernieuwing toe.”

De oplossing

Er was dus behoefte aan een update van zowel de gewone De Lijn app als de BLS app. Daarom werd er beslist om de BLS app en de algemene De Lijn app te integreren in één gebruiksvriendelijke app voor iedereen.

“In het nieuwe design van de app legden we de focus op een makkelijke en gebruiksvriendelijke navigatie”, legt Joren uit. “We vervingen de oude complexe navigatiestructuur door een handige navigatiebalk onderaan het scherm. We realiseerden ook een duidelijke context bij het voorlezen van het scherm, de ondersteuning van grotere tekstformaten en een voice-over."

“Daarnaast hebben we de real-time informatie verbeterd en werd er een druktebarometer toegevoegd. Hiermee kan een reiziger zien hoe druk het op een bepaalde bus of tram is.”

Het resultaat

Dankzij de nieuwe menustructuur is het met de vernieuwde De Lijn app voor iedereen veel makkelijker om tickets te kopen, routes uit te stippelen met het openbaar vervoer en gericht te zoeken naar haltes en bestemmingen. Dankzij nieuwe functionaliteit zoals voice over, meldingen voor afstapwaarschuwingen en de ondersteuning voor grotere letterformaten kunnen ook mensen met een visuele beperking de app makkelijk gebruiken.

Na een accessibility assessment van Eleven Ways en het behalen van het vereiste label mag de app van De Lijn zich voortaan ook officieel ‘accessible’ noemen.

⭐️ ACA website volgens Web Content Accessibility Guidelines

In 2020 wilden we de ACA-website een redesign geven. Stijn Schutyser, vandaag UI/UX designer bij ACA Website, was toen bij het project betrokken als copywriter en SEO Specialist. Hij vertelt: “We vinden het belangrijk om onze eigen collega's in iedere fase van het project te betrekken. Daarom stuurden we in de voorbereidingsfase intern een eerste voorstel door. Eén van hen stelde voor om van bij de start extra aandacht te schenken aan accessibility voor mensen met een beperking. Aangezien inclusie een belangrijk focuspunt is van ons duurzaamheidsbeleid, gingen we meteen aan de slag met dit fantastische idee.”

Web development volgens internationale standaard

“We besloten om de website te ontwikkelen volgens de Web Content Accessibility Guidelines”, legt Stijn uit. “Het was de eerste keer dat we een website zouden ontwikkelen volgens deze internationale standaard. Daardoor was het een hele uitdaging voor ons technisch team: de richtlijnen bestuderen, nagaan hoe we deze best konden implementeren, de codering, …”

“Een van de belangrijkste ingrepen was de website gebruiksvriendelijk maken voor mensen die gebruikmaken van een screen reader die de tekst op een website voorleest. Zo hebben we er onder meer voor gezorgd dat een screen reader met één druk op de knop direct naar de main content van een pagina springt, zonder de overbodige content in de menubalk, etc. voor te lezen.”

Audit door Eleven Ways en AnySurfer

“Na afloop van het project hebben we de website laten testen door Eleven Ways”, aldus Stijn. “Zij gaven ons nog enkele werkpunten die we moesten aanpakken om aan de richtlijnen te voldoen. Na deze aanpassingen hebben we de site laten auditen door AnySurfer met als doel om het AnySurferlabel niveau AA te ontvangen. Dat label bewijst dat je website door AnySurfer werd getest en dat hij voldoet aan de WCAG-standaard om van een toegankelijke website te spreken.”

Wist je trouwens dat de ACA-website een Lighthouse accessibility score van 98 heeft, een bijna perfecte score. Ook in de toekomst blijft accessibility een belangrijke designparameter voor onze website.


⭐️ Hoe we de accessibility van PDF-bestanden verbeteren

Accessibility is niet alleen belangrijk voor websites en apps. “Elk stuk content zou toegankelijk moeten zijn voor iedereen, ook PDF-bestanden”, zegt Ibn Renders, Lead Branding bij ACA Group. “Daarom zorgen we er bij ACA Group voor dat onze PDF-bestanden aangepast zijn voor mensen met een visuele beperking die gebruik maken van een screen reader.”

Hieronder geeft Ibn drie tips om PDF-bestanden toegankelijk te maken voor iedereen:

  1. Accessibility check: Om de accessibility van onze PDF-documenten te verbeteren, gebruiken we de ‘accessibility check’ feature van Acrobat Pro. Die checkt je document en geeft aan welke zaken je best aanpast.
  2. Leesvolgorde: Het is belangrijk om je PDF-bestand te structureren met de juiste headings en paragrafen. Doe je dat niet, dan wordt je document voor mensen met een screen reader één grote chaos. Met Acrobat Pro kan je met de toegankelijkheidsopties makkelijk de gewenste leesvolgorde vastleggen.
  3. Alt text: Screen readers weten niet wat er op een afbeelding, audio of video-element staat. Gelukkig kan je hen hierbij helpen door een alt tekst met een korte beschrijving van het betreffende audiovisueel element toe te voegen.

Meer weten over accessibility voor PDF-bestanden? Lees het blogartikel “3 Tips hoe je PDF-bestanden toegankelijk maakt voor iedereen”.

Conclusie

In een wereld die alsmaar digitaler wordt, moeten we ervoor zorgen dat iedereen, ook mensen met beperkingen, toegang blijft hebben tot online en offline digitale oplossingen en content. Als toonaangevend IT-bedrijf willen we met ACA Group onze verantwoordelijkheid nemen om accessibility te integreren in onze diensten, onze methodologie en onze oplossingen. We doen hiervoor al heel wat inspanningen, maar het blijft een continu streven om nog beter te doen.

Ben jij op zoek naar een IT-partner die jou écht begrijpt?