TIPS EN ERVARINGEN VAN HET ACA-TEAMACA ALS WERKGEVER
03/08/2023 • ACA Group Team

Life at ACA: “De mensen maken het verschil”

Hoe is het om bij ACA Group te werken? Niemand beter dan Katrien Gistelinck om die vraag te beantwoorden. Ze waaide in 2006 binnen als business analist en project manager. Vandaag is ze onder meer teamleader van het custom development team. Tijdens haar zeventienjarige ACA-carrière zag ze het bedrijf groeien van 35 medewerkers tot meer dan 250. Benieuwd waarom Katrien destijds koos voor ACA Group en waarom ze er ook vandaag nog altijd graag werkt? Ze vertelt het graag zelf in dit interview.

Dag Katrien, we kunnen gerust stellen dat je een van de anciens bent bij ACA Group. Was het destijds je eerste job?

“Neen, toch niet. Ik ben in juli 2006 gestart. Dat vergeet ik niet, want mijn zoontje was toen net geboren. Daarvoor had ik al bij enkele andere softwarebedrijven gewerkt  die ook lang klant zijn geweest bij ACA Group.”

In welke rol ben je gestart bij ACA Group?

“Ik ben hier begonnen in een dubbele rol als business analist en project manager voor custom made softwareprojecten. Het zijn allebei heel boeiende functies. Als analist zit je samen met de klant om alle uitdagingen in kaart te brengen en vervolgens te bekijken hoe deze opgelost kunnen worden en in een businessoplossing op maat gegoten kunnen worden. Een belangrijke taak is om dit te vertalen naar user stories. Als analist vorm je als het ware de brug tussen de klant en het development team.

Als projectmanager is het je taak om het project in goede banen te leiden. Je houdt een goed zicht op de budgetten, de timing, de capaciteit en de dagelijkse werkzaamheden. Daarnaast stel je metrieken op om alles nauw op te volgen en tijdig actie te ondernemen in geval van mogelijke hindernissen. Risicomanagement is een belangrijke taak van elke projectmanager, net zoals de communicatie met de klant, trouwens.”

Wat trok jou destijds aan in ACA Group?

“In mijn vorige consultancy jobs werd ik voor lange tijd, soms meerdere jaren, geplaatst bij een klant. Daardoor had ik weinig contact met mijn rechtstreeks collega’s. Dat is bij ACA Group helemaal anders. Vanaf dag één had ik heel wat contact en ondersteuning van mijn ACA-collega’s. Je werkt hier vooral in een projectteam van ACA, al of niet in samenwerking met specialisten van de klant, maar tegelijkertijd kan je nog altijd rekenen op de ondersteuning van een interne community van ACA-collega’s. Dat schept een echte band. Je kan hier bovendien werken in een van de innovatieve ACA-kantoren of van thuis. Ook dat is heel fijn.”

Wat typeert ACA Group verder nog?

“Eerst en vooral de mensen. Elke ACA’er heeft een grote expertise en gedrevenheid. Iedereen streeft naar een kwaliteitsvolle oplevering volgens de vooropgestelde timings en budgetten. We zetten er met zijn allen onze schouders onder. In mijn vorige jobs zag ik softwareprojecten regelmatig spaak lopen en stopgezet worden, maar bij ACA Group streven we er altijd naar om maximaal op te leveren volgens de verwachtingen van de klant.

Bovendien krijg je hier heel wat verantwoordelijkheid en doorgroeimogelijkheden. Je staat zelf aan het stuur van je carrière. Je kan hier niet alleen doorgroeien in je functie, maar ook naar andere functies als je dat wenst. Er is hier heel wat mogelijk, het is aan jezelf om het waar te maken.”

Hoe zit dat bij jou, werk je vandaag nog steeds als analist en projectmanager?

“Ja, eigenlijk wel, maar daarnaast maak ik ook deel uit van het leadership team van de business unit die software op maat ontwikkelt voor onze klanten. Vroeger werkten we vooral in Java, maar nu gebruiken we ook Python, .NET en Low-Code. Binnen de business unit focus ik mij vooral op het demand capacity luik. Dat houdt in dat ik bekijk hoe we verder willen groeien, welke profielen we tegen wanneer nodig hebben en wie de beste match is voor specifieke projecten. Er komt ook heel wat begeleiding van teams en mensen bij kijken.”

Hoe ziet een gemiddelde werkweek eruit voor jou?

Ik bied heel wat operationele ondersteuning aan de verschillende custom development teams. Ik volg bovendien de recruitment van nabij op en help mee met het interviewen van kandidaten. Ook de realisatie van de strategische projecten en doelen van onze afdeling hebben geregeld mijn aandacht nodig.

Bovendien werk ik als projectmanager voor de projecten van IDEWE. En daar komt heel wat bij kijken: de dagelijkse opvolging van de ontwikkelingsactiviteiten, communicatie met de klant, planning, risicobeheer, enzovoort.”

De samenwerking tussen IDEWE en ACA Group gaat al ver terug. Wat hebben jullie al allemaal gerealiseerd?

Idewe Logo

“Heel veel! Ik geloof dat we al dertien jaar voor IDEWE werken. In die tijd hebben we heel wat verschillende projecten gerealiseerd. We zijn destijds gestart met een project voor de ontwikkeling van een document management systeem gebaseerd op Alfresco. Dat systeem houdt alle digitale medische dossiers van werknemers bij en wordt nog altijd actief gebruikt. Het bevat miljoenen documenten. 

Vandaag werken we voor IDEWE met een aanzienlijk budget. Het team is uitgegroeid van twee developers en een projectmanager tot een permanent team van 16 personen, waarbij we in tijden van drukte nog opschalen. We werken continu aan nieuwe oplossingen, bijvoorbeeld  om het werk van de interne medewerkers van IDEWE makkelijker te maken, om de risico’s bij werkgevers in kaart te brengen, en om werknemers te ondersteunen. In het verleden ontwikkelden we bijvoorbeeld de Health Empower app, die werknemers met chronische pijn begeleidt om beter om te gaan met hun pijn tijdens het werk. Tijdens de corona-epidemie leverden we ook een platform ter ondersteuning van de vaccinatiecampagnes. Hierop kunnen gebruikers makkelijk een vaccinatie aanvragen, opvolgen, waarbij ook de facturatie automatisch wordt geregeld. Vandaag wordt deze applicatie voornamelijk gebruikt voor griepvaccins, maar het kan ook dienen voor de planning en opvolging van andere vaccinaties.”

Wat maakt de samenwerking met IDEWE zo succesvol?

“Het is een echt partnership. IDEWE heeft zelf een team van analisten en developers. Met de ACA’ers maken we volwaardig deel uit van hun IT-afdeling. Op vlak van analyse, architectuur en de technische oplossingen stemmen we voortdurend met elkaar af. We bekijken samen hoe we de uitdagingen best oplossen.”

Als je terugkijkt op die 17 jaar bij ACA, waar ben je dan het meest trots op?

“Ik heb ooit vier jaar voor Isabel gewerkt. Ik startte er als analist voor verschillende projecten. Op een bepaald moment werd ik gevraagd om mee te helpen bij het management en de verdere uitbouw van hun software factory. Daarbij moest ik hun interne mensen mee coachen en begeleiden. Zo ontstond ook de dubbele rol die ik vandaag bij ACA Group uitvoer.”

ACA weekend 2023

Hoe kijk je vandaag terug op je loopbaan bij ACA Group?

“Ik heb ACA hard zien veranderen. Toen ik hier startte, werkten er 35 mensen, nu zijn we met meer dan 250. De structuur is dan ook hard veranderd, maar de basiswaarden zijn nog steeds hetzelfde: passie, vakmanschap, kwaliteit, gedrevenheid, teamwork, innovatie. Die cultuur van samen het allerbeste realiseren sprak me destijds al aan en doet het vandaag nog steeds. Het is de ideale habitat voor mensen met goesting en ambitie.”

🌟 Wil je ook deel uitmaken van ons gepassioneerd team? Bekijk dan zeker onze vacatures!