Rockstar
SOFTWAREONTWIKKELINGAGILEFUNPLANNING POKER
11/03/2020 • Dorien Jorissen

Rockstar planning poker: zo worden software development inschattingen leuk!

Je biedt klanten meer zekerheid en voorspelbaarheid door eerst te schatten hoeveel moeite het bij het schrijven van software gaat kosten om bepaalde functionaliteiten te ontwikkelen. Het maken van schattingen bij softwareontwikkeling is echter geen favoriete bezigheid van ontwikkelaars. Dus hebben we een methode bedacht om het schatten te gamificeren en een stuk leuker te maken. Zonder dat dit ten koste gaat van de nauwkeurigheid. We laten je in deze blog zien hoe het schatten bij softwareontwikkeling een stuk leuker wordt dankzij rockstar planning poker.

Schattingen om de voorspelbaarheid te vergroten

Duidelijk gedefinieerde functies worden opgedeeld in user story's. Dit is een voorbeeld van zo'n user story:

"Ik wil als gebruiker van deze service mijn vrienden uitnodigen zodat we samen profiteren van deze service."

We proberen eerst een inschatting te maken van de hoeveelheid werk voordat we aan de ontwikkeling van een user story beginnen. Zo kunnen we een redelijk gedetailleerde inschatting maken van de complexiteit en onze klanten vooraf een bepaalde mate van voorspelbaarheid bieden. Om dit te kunnen doen, bepalen we hoeveel dagen het ons gaat kosten om een story point te voltooien. Story points worden gebruikt om te schatten hoeveel inspanning het zal kosten om een user story volledig te implementeren. Die inspanning vertegenwoordigt het gemiddelde aantal dagen dat één teamlid binnen een bepaald tijdsbestek besteedt aan het voltooien van een story point. Door die inspanning te koppelen aan de capaciteiten van ons team krijgen we een indruk van de story throughput, de hoeveelheid story points die een team kan ontwikkelen binnen een bepaald tijdsbestek. Door de story throughput te extrapoleren kun je op den duur inzichtelijk voorspellen wat voor het team haalbaar is.

Team aan Kanban Bord

Tijdens deze fase in het ontwikkelingsproces zijn nog niet alle gecompliceerde ins en outs van een user story bekend. We hebben echter wel al ons 'huiswerk' gedaan en we weten voldoende om nauwkeurig te kunnen voorspellen hoe complex de ontwikkeling van de user story zal verlopen.

Schatten met planning poker

Planning poker is ideaal om gedetailleerde schattingen te maken. Deze manier van schatten wordt door Mike Cohn beschreven in zijn boek Agile Estimating and Planning. Tijdens een planning poker-sessie geeft het team dat het werk gaat verrichten een schatting van de user story.

De productmanager legt allereerst uit wat we willen bereiken met de user story. Het team bespreekt vervolgens wat er precies gedaan moet worden om dat doel te bereiken, totdat ze een akkoord bereiken over de story. Elk teamlid gebruikt daarna 'planning cards' om een individuele schatting te maken van de inspanning die is vereist om de story te voltooien. De planning cards worden gelijktijdig door de teamleden omgedraaid om te laten zien wat hun schatting in story points is. Het team gaat opnieuw in overleg over de complexiteit van de story als de verschillen te groot zijn om tot een nieuw akkoord te komen.

Planning cards

Bij ACA gebruiken we aangepaste kaarten om de complexiteit van een story te vertalen naar story points. We hebben kaarten met de cijfers 0,5 – 1 – 1,5 – 2,5 en 4. Het werd op den duur echter duidelijk dat story's met een schatting van 2,5 of 4 story points een grotere werkdruk opleveren die vervolgens weer van invloed is op de voorspelbaarheid richting de klant. Alle story's met een schatting boven de 1,5 story points worden nu opgedeeld in kleinere porties. We hebben de cijfers op onze kaarten daarom beperkt tot 0,5 – 1 en 1,5.

Wat houdt rockstar planning poker in?

Technische mensen zijn doorgaans geen groot fan van het maken van schattingen. Dergelijke estimation sessions zijn vermoeiend en bijzonder intensief, ook als er planning poker wordt gebruikt om het planningsproces te gamificeren. Om die sessies dynamischer te maken, gebruiken we al enkele jaren zogenaamde rockstar planning poker.

We gebruiken geen kaarten om story points toe te wijzen, maar onze handen. Net zoals bij 'steen, papier, schaar', tellen we allemaal tot drie en laten we tegelijkertijd onze handen zien terwijl we een van de volgende gebaren maken.

pinkie

Pinkie

Het universele rockstar-gebaar om een pilsje te bestellen, vooral in de prachtige Belgische studentenstad Leuven.Dit gebaar symboliseert 0,5 story points.

wijsvinger

Wijsvinger

De rockstar-methode om hallo te zeggen! Dit gebaar symboliseert 1 story point.

pink en wijsvinger

Pink en wijsvinger

De universele manier om iedereen te laten weten dat het feest doorgaat. Dit gebaar symboliseert een complexiteit van 1,5 story points.

middelvinger

Middelvinger

Het universele gebaar voor ... Dit gebaar wordt gebruikt om aan te geven dat de user story verder moet worden verduidelijkt of moet worden verdeeld in kleinere porties.

Raket Takeaway

Rockstar planning poker is ideaal om het allemaal wat luchtiger te houden en verhoogt de betrokkenheid en de kwaliteit van het werk. Rockstar planning poker levert niet noodzakelijkerwijs betere resultaten op voor wat betreft het schatten van de inspanning, maar die sessies verlopen nu wel een stuk levendiger voor ons team. Gebruik simpelweg je handen!

Geen zin meer in al die vermoeiende estimation sessions? Vrolijk de boel op met rockstar planning poker. Veel succes, plezier en laat ons weten hoe het ging!

Dorien Jorissen