Mijn Stadsapp: +20 gemeenten in 1 mobiele app

Over Smart Region Limburg (s-Lim)

s-Lim brengt zo’n 40 lokale besturen samen om sneller en efficiënter technologische oplossingen te ontwikkelen op maat van gemeenten en haar burgers. Deze Stadsapp is daar een voorbeeld van.

Uitdaging: Verschillende gemeenten, één gemeenschappelijke app

Wanneer moet je de vuilzakken buiten zetten? Even kijken op de app van de intercommunale. Is er dit weekend iets te doen in de buurt? Eens checken op de Facebook-pagina van jouw stad. Een afspraak inboeken op het gemeentehuis? Dat doe je dan weer via de website.

De communicatie en dienstverlening van gemeenten zijn typisch versnipperd. En het overzicht bewaren, wordt nog moeilijker als je in verschillende gemeenten woont en werkt.

Dat kan beter!

s-LIM schakelde ons in om een digitale toepassing te ontwikkelen die burgers eenvoudig en flexibel toegang biedt tot alle belangrijke informatie. Van hun eigen gemeente én andere gemeenten die voor hen relevant zijn.

Solution: Eén mobiele app die alles samenbrengt. Over de gemeentegrenzen heen

Wij ontwikkelden Mijn Stadsapp.

Mijn Stadsapp groepeert de gemeentelijke dienstverlening en alle nuttige informatie in één gebruiksvriendelijke app.

We integreerden automatische koppelingen die data inladen vanuit verschillende bronnen. Enkele voorbeelden:

  • De laatste nieuwtjes halen we op via de stadswebsite.
  • De afvalkalender laden we in van de datasets van intercommunales zoals Limburg.net.
  • Via een koppeling met UiTinVlaanderen serveren we events in de buurt.
  • En voor elke gemeente creëerden we toegang tot hun dienstverlening.

Mijn stadsapp mobile home screen Mijn stadsapp services screen

Tech + design: wij zorgen voor alles

We bouwden de app met React Native

Deze technologie is makkelijk uitbreidbaar, zodat we snel en eenvoudig nieuwe functionaliteiten kunnen toevoegen. Dat scheelt in toekomstige ontwikkelingskosten én garandeert dat de app kan meegroeien met het aantal gebruikers en gemeenten.

Daarnaast laat React Native toe om de app snel en efficiënt te onderhouden. Voor zowel iOs als Android.

We kozen voor een eenvoudig beheerbaar content management systeem. Zo kunnen de gemeenten zelf de inhoud en instellingen van de app aanpassen.

Naast het technische, namen we ook het design voor onze rekening. Digital Product Studio lead Johan Steppe: “Accessibility is key. We kozen om alles zo basic mogelijk te houden, om op die manier het gebruiksgemak te maximaliseren. Want het doelpubliek is heel divers.”

We organiseerden ook voldoende overlegmomenten. 

Jurgen Geys, Mobile lead: “Het is één app die moet dienen voor verschillende gemeenten. Dan is het belangrijk dat je ruimte laat voor al die meningen. En dat iedereen mee is met de richting die we samen inslaan.”

city news events in the mijn stadsapp

Het resultaat: 20.000 downloads in één maand tijd

Wat is het resultaat?

Voor s-Lim: één aanspreekpunt. Wij van ACA Group zijn een totaalpartner die alles in handen neemt: het technische, het design, de planning…

Voor de gemeenten: een betere informatiedoorstroming. En dus een gerichtere communicatie met en naar hun inwoners.

Voor de burger zelf: een sneller en beter overzicht. 

Wat betekent dit voor de toekomst?

Johan Steppe: “We bekijken nu hoe Mijn Stadsapp inwoners nóg beter van dienst kan zijn. En welke rol AI daarin kan spelen.” 

“Hoe kan deze app bijvoorbeeld helpen met het papierwerk van een verhuis? Of om alles te regelen als je papa of mama wordt? Hoe kunnen we inwoners nog meer op maat informeren?”

“Daarnaast zou deze app gemeentelijke campagnes kunnen ondersteunen. Zoals acties rond verkeersveiligheid of sluikstorten, bijvoorbeeld”, besluit Johan. “De mogelijkheden zijn enorm.”

Gerelateerde customer success stories