Gebruiksvriendelijke en toegankelijke mobiele app voor De Lijn
De Vlaamse Vervoermaatschappij De Lijn is een extern verzelfstandigd agentschap binnen het Beleidsdomein Mobiliteit & Openbare Werken van de Vlaamse overheid. De Lijn verzorgt het stedelijk en regionaal openbaar vervoer in het Vlaamse Gewest en wil dé partner zijn voor duurzame en toekomstgerichte mobiliteitsdiensten. Onze experts maakten reeds deel uit van andere projecten bij De Lijn. Alles over onze intense samenwerking lees je in deze case study.
De uitdaging: een toegankelijke mobiele app
Voor De Lijn is toegankelijkheid erg belangrijk. Daarom kopen ze bijvoorbeeld enkel voertuigen aan met een lage opstap en worden op veel plaatsen in Vlaanderen verhoogde bushaltes (her)aangelegd om gemakkelijker in en uit voertuigen te stappen.
Deze aandacht voor toegankelijkheid strekt zich ook uit naar de mobiele app van De Lijn. De vervoersmaatschappij wil immers dat gebruikers de app op een eenvoudige en gebruiksvriendelijke manier kunnen raadplegen. Bovendien zijn gebruikers met een visuele beperking vaak aangewezen op het openbaar vervoer om zich te verplaatsen, waardoor het van cruciaal belang is om de mobiele app voor alle doelgroepen zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken.
Deze laatste doelgroep maakt vaak gebruik van screenreader-technologie, zoals VoiceOver bij iOS en TalkBack bij Android, waarbij alle informatie van het scherm wordt voorgelezen. Voordien konden mensen met een visuele beperking een aparte app van De Lijn hiervoor raadplegen: De Lijn BLS. Deze app was geoptimaliseerd om routes en real-time informatie beter voor te lezen. Deze applicatie is ondertussen verouderd geraakt en wordt ook niet meer van belangrijke updates voorzien.
Bovendien was ook de ‘gewone’ app van De Lijn toe aan vernieuwing. Deze mobiele app bevatte een complexe navigatiestructuur met een ‘hamburgermenu’ dat onvoldoende gebruiksvriendelijk was. Gebruikers moesten immers steeds op de menuknop drukken om naar bepaalde secties van de app te navigeren. Analytics toonden aan dat er nauwelijks gebruik werd gemaakt van deze menuknop, terwijl er wel al veel functies beschikbaar waren in deze app zoals het aankopen van tickets, raadplegen van de routeplanner… Er was dus behoefte aan vernieuwing van zowel de gewone De Lijn app als de BLS app.
De oplossing: één vernieuwde en gebruiksvriendelijke mobiele app voor iedereen
Om de gebruiksvriendelijkheid voor alle gebruikers te waarborgen werd de bestaande mobiele app volledig vernieuwd. Tijdens deze vernieuwing werd er extra aandacht besteed aan het verhogen van de gebruiksvriendelijkheid en de toegankelijkheid van de app. De BLS app werd geïntegreerd in de bestaande vernieuwde app van De Lijn, die nu in staat is om routes en informatie over een halte voor te lezen. Daarnaast werd er een nieuwe routeplanner geïntegreerd en krijgen gebruikers nog nauwkeurigere real-time informatie te zien.
In het nieuwe design van de app legden we de focus vooral op een makkelijke en gebruiksvriendelijke navigatie, het voorzien van een duidelijke context bij het voorlezen van het scherm en het ondersteunen van grotere tekstgroottes. Dit betekent dat De Lijn haar app toegankelijk mag noemen, en zij meer dan klaar zijn voor de toegankelijkheidsaudits voor mobiele toepassingen in de publieke sector.
Naast de grondige visuele vernieuwing van de app, werkten we verder nog aan andere vernieuwingen en verbeteringen. Onder het motto “wat real-time is, kan nog real-timer” keken we naar mogelijkheden om de app nog betrouwbaarder te maken voor de gebruikers.
Verbeterde real-time info en een druktebarometer
Aan de start van het projecten focusten we op het verbeteren van de basisfunctionaliteiten zoals het verbeteren van de real-time informatie en het integreren van de druktebarometer. Met die druktebarometer kan een reiziger zien hoe druk het op een bepaalde bus of tram is.
Wat betreft de real-time informatie hebben we een enorme vooruitgang geboekt. In 97% van de gevallen kan de reiziger via de vernieuwde app te weten komen wanneer een bus of tram precies aan de halte zal zijn. Van de getoonde info komt meer dan 92 % met een marge van één minuut of minder overeen met de werkelijkheid. Bovendien kunnen reizigers routes als favorieten opslaan en worden toekomstige reizen gemakkelijker gemaakt doordat deze routes snel terug te vinden zijn in het eigen account. Het startscherm toont de favoriete haltes samen met de real-time informatie. Door de betrouwbare en nauwkeurige reisinformatie on the go kunnen reizigers met een gerust hart vertrekken naar hun bus- of tramhalte.
Een gebruiksvriendelijke app
Na het verbeteren van de basisfunctionaliteiten en real-time informatie verlegden we onze focus vooral naar het design en de gebruiksvriendelijkheid van de app om het reizen nog comfortabeler te maken. Het vorige hamburgermenu vervingen we door een navigatiebalk onderaan het scherm. Hiermee krijgen gebruikers vlot toegang tot de verschillende functies van de app, waaronder het aankopen van tickets, het uitstippelen van routes met trein, tram, metro of bus, het gericht zoeken op een halte of bestemming, meldingen voor afstapwaarschuwingen en gepersonaliseerde omleidingsinformatie.
De nieuwe app van De Lijn kan je terugvinden op de App Store en Google Play Store.
Gerelateerde customer success stories
- Energie.be en ACA Group ontwikkelen Tariefcheck: snel en slim energiecontracten vergelijken
Energie.be en ACA Group ontwikkelden de Tariefcheck: een snelle tool die berekent hoeveel je kunt besparen op je energiecontract, met een potentieel voordeel tot €1.000 per jaar. Eenvoudig, duidelijk en efficiënt.
- Innovatieve studentenapp optimaliseert communicatieflow in Arteveldehogeschool
Samen met ACA Group ontwikkelde Arteveldehogeschool een centrale mobiele app die versnipperde informatie en communicatie stroomlijnt.
- Conversiegroei en verdubbeling bezoekers dankzij nieuwe mobiele app voor Immovlan
ACA Group ontwikkelde voor Immovlan een nieuwe mobiele app die de verwachtingen op alle belangrijke conversieparameters overtrof.