Health Empower app voor Groep IDEWE
Groep IDEWE is de grootste externe dienst voor preventie en bescherming op het werk in België. De organisatie richt zich op het verbeteren van werk-en leefomstandigheden, lichamelijk en mentaal welzijn en persoonlijke ontwikkeling van werknemers. Daartoe vervult Groep IDEWE taken op verschillende gebieden, zoals veiligheid, gezondheid en arbeidsgeneeskunde.
De uitdaging: gezondheidsadvies op maat van de gebruiker
De zorgverlening van vandaag is grotendeels reactief en procesgestuurd, met vooraf bepaald advies en coaching dat weinig rekening kan houden met specifieke noden en individuele behoeften. De persoon en zijn individuele behoeften moeten echter net centraal staan, net als een proactieve houding. Voorkomen is immers beter dan genezen. Bovendien is het belangrijk dat personen ondersteund worden zodat ze hun gezondheid in eigen handen kunnen nemen.
Groep IDEWE zette daarom in samenwerking met KU Leuven het Personal Health Empowerment (PHE) project op, waar de mobiele Health Empower (HE) app onderdeel van is. Met die HE app wil Groep IDEWE mensen in staat stellen om hun eigen gezondheid te monitoren en te verbeteren met behulp van slimme coaching en persoonlijk advies. KU Leuven voorziet het advies aan de hand van intelligente algoritmes en de data die gebruikers in de app ingeven.
Onze oplossing: een laagdrempelige en veilige app
Voordat we begonnen met de ontwikkeling van de app, hielden we samen met Groep IDEWE en KU Leuven verschillende brainstormsessies. Zo creëerden we voor alle partijen duidelijkheid rond het concept en technische uitwerking ervan. Tijdens de brainstorms stelden we enkele vereisten voor de HE app op.
- De HE app moet gebruiksvriendelijk zijn voor een brede doelgroep van modale gebruikers en mag geen last zijn om te gebruiken.
- De gegevens van de gebruikers zijn persoonlijk en moeten altijd goed beschermd blijven.
- Om die brede doelgroep zo goed mogelijk te bereiken, moet de HE app zowel op Android en iOS smartphones kunnen werken.
Voor de ontwikkeling van de app kozen we React Native als framework. Zo sloegen we twee vliegen in één klap: een drastische daling in ontwikkelingskosten én een snelle opstart van het project dankzij onze eerdere ervaring met React Native. Met React Native ontwikkelden we in de webtaal React, met als uiteindelijke output een native app op zowel iOS als Android. In één taal ontwikkelen betekent dat we slechts één keer aanpassingen moeten doen, één keer bugs fixen en slechts één codebase moeten leren en onderhouden. Dat vertaalt zich naar een lagere ontwikkelingskost, terwijl Groep IDEWE wél een cross-platform app in de markt kan zetten.
Persoonlijk advies en voortdurende feedback
De HE app werkt met vragenlijsten om de input van gebruikers op te vangen. Er zijn twee vragenlijsten met een duidelijke tijdsindicatie: MyDaily is een korte, dagelijkse vragenlijst en MySurvey is een langere vragenlijst waarvoor gebruikers één week de tijd krijgen om in te vullen. Om de app zo laagdrempelig mogelijk te houden, zijn de vragen uit de vragenlijsten bewust kort en gemakkelijk te begrijpen. De vragenlijsten worden regelmatig bijgewerkt en toegevoegd, zonder dat daarvoor een update van de app nodig is.
Zodra een gebruiker zijn of haar antwoord verstuurt, gaan de slimme algoritmes van KU Leuven met de data aan de slag om persoonlijk advies te formuleren. Hoe frequenter de gebruiker antwoorden op de vragenlijsten verstuurt en de persoonlijke data in het profiel up-to-date houdt, des te gerichter het persoonlijk advies. Dat persoonlijk advies wordt dan terug naar de gebruiker gestuurd, die het via de app kan bekijken. Op deze manier voorzien Groep IDEWE en KU Leuven gebruikers voortdurend van feedback over hun gezondheid.
Een volgende versie van de app zal ook met een Fitbit smartwatch integreren. De data verzameld door de smartwatch, zoals lichaamsbeweging, kan dan gebruikt worden om nog beter advies aan gebruikers te geven.
Focus op laagdrempeligheid en gebruiksvriendelijkheid
Laagdrempeligheid is, samen met gebruiksvriendelijkheid, één van de belangrijkste vereisten van de HE app. Om aan die eis tegemoet te komen, volgde ons ontwikkelingsteam best practices voor de UX en UI. Zo kunnen gebruikers o.a. meteen vanaf de homepagina van de app tikken om input te geven, staan de meestgebruikte functies in schermen op de voorgrond terwijl instellingen meer in de achtergrond te vinden zijn, en zorgen slimme componenten ervoor dat gebruikers niet hoeven te typen. Daarnaast kunnen gebruikers zich snel en gemakkelijk aanmelden via biometrie, zonder dat er hoeft te worden ingeboet op vlak van veiligheid.
Sterke beveiliging van gevoelige gegevens
Omdat er veel persoonlijke informatie wordt ingevuld, besteedden we ook veel aandacht aan de beveiliging van deze gegevens. Gebruikers moeten de eerste keer op de HE app inloggen via een one-time password, dat ze toegestuurd krijgen via een SMS op hun mobiele telefoonnumer dat geregistreerd staat bij IDEWE. Zodra het one-time password bevestigd is, kunnen gebruikers verder inloggen via biometrie of een pincode. De app detecteert automatisch welke opties op het toestel beschikbaar zijn. Na te veel foutieve inlogpogingen vergrendelt de app alle gegevens. Na te veel foutieve pogingen om hierna de app te ontgrendelen, wist de app uit veiligheidsoverwegingen alle gegevens.
Wil je meer informatie over ons of deze customer success story?
Jurgen staat voor je klaar.
Gerelateerde customer success stories
- Een gebruiksvriendelijke stadsapp voor alle Hasselaren – Stad Hasselt
De app van Stad Hasselt krijgt een verbeterde UX dankzij onze expert review. Na workshops, user interviews en gebruikerstesten formuleerden we praktisch advies in een compleet UX-rapport.
- My Viking app – Mobile Vikings
Voor Mobile Vikings, een echte pionier in de telecom industrie, bouwden we een nieuwe mobile app in React Native met een grote focus op UX en UI.