50 elektrische voertuigen voor de ACA fleet
Afgelopen vrijdag heeft de ACA Group zijn volgende stap gezet naar een emissievrij wagenpark. Er werden 17 nieuwe BMW iX3’s geleverd, waardoor het totaal aantal EV’s binnen het bedrijf is opgelopen naar 50.
Een nieuwe mijlpaal voor het bedrijf dat reeds enige tijd bezig is met de transitie naar een volledig elektrische vloot. Duurzame mobiliteit is een werk van lange adem, waar het bedrijf al langer zijn stempel op drukt. Zo is elektrisch rijden geen nieuwigheid voor het team.
Al in 2012 werd de eerste elektrische auto aangekocht. Ze waren zich ervan bewust dat elektrische bedrijfswagens ooit hun opmars zouden maken en maakten hun medewerkers in de tussentijd zo vertrouwd mogelijk met het concept.
Elektrische vloot in 2025
Deze strategie blijkt nu zijn vruchten af te werpen. Een uitgewerkte laadinfrastructuur en een vloot die bestaat uit 50 verschillende EV’s (Tesla, KIA, Mercedes, Audi, BMW, VW, Ford), waarvan de laatste grote levering de kers op de taart was van een sterke samenwerking met Groep van Osch & Arval.
“We willen uitgroeien tot een koploper in duurzame mobiliteit. ACA heeft als streefdoel om tegen 2025 98% van zijn vloot emissieloos te laten rijden en we doen er alles aan om dit doel te behalen. ” zegt CEO Ronny Ruyters. “Het is een keuze uit overtuiging. Vandaag rijdt meer dan 33% van onze vloot al 100% elektrisch. Hierdoor reduceren we al heel wat CO2-uitstoot.”
Duurzaamheidspionier
Elektrisch rijden is zowel een strategische als duurzame keuze.
Dit jaar stapte het bedrijf in op de Charter Duurzaam Ondernemen van VOKA. Een traject waarbij ondernemingen drie jaar op rij het VCDO-certificaat dienen te behalen door acties omtrent de 17 SDG’s (Sustainable Development Goals) van de United Nations. Na een positieve evaluatie ontvangen zijn het SDG Pioneer-certificaat.
“Toch zit duurzaamheid al langer in ons bloed”, vertelt CDO & Sustainability Lead Dorien Jorissen. “Niet alleen groene mobiliteit leeft al jaren in ons bedrijf, ook duurzame bebouwing, diversiteit en initiatieven zoals het warmste ACA weekend, waarbij het team 3 dagen lang €50 000 op diverse manieren inzamelt voor goede doelen die het team nauw aan hun hart liggen”, aldus Dorien Jorissen. “De transitie naar een duurzame organisatie voelt voor ons natuurlijk aan. Onze teamleden zijn zelf enorm geëngageerd naar dit thema en erkennen het belang aan verandering zowel bij zichzelf als bij de organisatie. Iets waar je als bedrijf alleen maar enorm trots op kunt zijn.”