MOBILE DEVELOPMENT
11/02/2025

Wij stoomden start-up Ecofix GP in recordtijd klaar voor lancering: energie-app, branding, website…

Een nieuwe speler op de energiemarkt. Eentje die tegen de stroom ingaat. Ecofix Gas & Power wil hun klanten op een eenvoudige manier inzicht geven in hun verbruik, om hen zo te helpen besparen. Centraal in die belofte: intuïtieve digitale tools. Wij namen in samenwerking met de founders het technische én branding traject voor onze rekening.

Ecofix GP werkt met dynamische energietarieven. Zo willen ze hun klanten aanmoedigen om energie te verbruiken wanneer de prijzen het laagst zijn. "Stel je voor dat je een melding krijgt wanneer de prijzen onder nul gaan. Zodat je zelfs geld verdient als je je wagen oplaadt", vertelt mede-oprichter Yassine Hasnaoui. "Met een energiemanagementsysteem laad en ontlaad je je thuisbatterij op het beste moment."

Met eenvoudige digitale tools wil Ecofix GP dit mogelijk maken voor iedereen. Via een mobiele app of een webportaal krijg je inzicht én advies om optimaal gebruik te maken van je energie.

De ontwikkeling van die digitale platformen vertrouwden ze toe aan ons.

Blazingly fast: van sterke business visie naar digitaal platform

Deze uitdaging ging verder dan puur het technische aspect. 

De founders hadden een partner nodig die niet alleen een naadloze en intuïtieve digitale ervaring kon ontwerpen en bouwen, maar die ook vormgaf aan een sterke merkidentiteit. Een technische partner en digitaal strateeg in één.

Tweede uitdaging: snelheid

De ambitieuze lanceringsdatum lag al vast. Alles stond in teken van die ene deadline. Voor een startup als Ecofix GP zijn time to market en kostenefficiëntie dan ook cruciaal. Elke dag telt. Om zoveel mogelijk tijd te winnen, voerden we het branding en technische traject parallel uit.

Resultaat: op slechts 4 maanden ontwikkelden we een volledig digitaal platform. Inclusief website, mobiele app en klantenportaal. Terwijl we het proces lean en wendbaar hielden.

Branding

Johan Steppe, lead Studio: “Als start-up wil je snelheid maken. De budgetten zijn beperkt, de timing krap, de business case nog geen 100% compleet. Dan is het aan ons als ACA om het pragmatisch aan te pakken. Om tegelijk die founders doorheen dat traject te begeleiden én samen te knallen. Het is onze job om op een paar dagen tijd goud op tafel te krijgen.”

“Dat is constant evenwicht zoeken tussen vol gas geven en even op de rem te staan op de belangrijke momenten. Meegaan in hun verhaal om daarna te challengen. En dat is ons ook deze keer gelukt. In snel tempo maakten we samen strategische keuzes. Op enkele dagen werkten we de hele branding van het merk uit. Om die dan op drie weken te vertalen naar het design van de app en het webportaal.”

De tech

We ontwikkelden met Flutter, een opensource framework van Google, één oplossing voor zowel Android, iOS als het web. Doordat we de backend-system integreerden, kunnen klanten via een dongle in hun digitale meter precies zien wat ze verbruiken, hoeveel dat kost en welk sluimerverbruik aanwezig is.

"Dankzij Microsoft Azure Cloud bieden we een schaalbare en veilige oplossing die meegroeit met Ecofix GP en hun ambities", vertelt Sven Sambaer, Sector Manager Energy & Utilities bij ACA. "En dat alles in slechts een paar maanden tijd, zodat Ecofix snel de markt kan betreden."

Een innovatieve samenwerking met grote ambities

Ecofix GP en ACA Group bundelen hun krachten om de energiemarkt toegankelijker, slimmer en duurzamer te maken. Met een combinatie van technologie, eenvoud en innovatie werken ze samen aan een toekomst waarin iedereen bewuster met energie omgaat.

Ben jij een corporate venture of start-up met digitale ambities? Wij helpen je om je product of tool snel en efficiënt te ontwikkelen. Met een combinatie van agile, design thinking en lean practices. En vooral veel goesting om erin te vliegen!