Ship-IT project op een laptop scherm
INNOVATIE
05/06/2024 • ACA Group Team

Ship-IT Day 2024: Ontdek de 8 innovatieve projecten

Op vrijdag 7 juni organiseert ACA Group opnieuw de jaarlijkse Ship-IT Day, een hackathon waar diverse ACA teams werken aan innovatieve ideeën voor en met de klant. Deze zevende editie belooft weer een dag vol creativiteit en samenwerking te worden. Dit jaar strijden er zeven projectteams om de felbegeerde titel van winnaar van Ship-IT Day 2024. Niet geheel verrassend vormen AI en LLM’s dit jaar de rode draad door de meeste projecten. Je ontdekt ze allemaal in deze blog. 

ship-it day logo

Wat is Ship-IT Day?

Ship-IT Day draait om samenwerking en innovatie. Op deze dag zetten multidisciplinaire ACA-teams hun kennis en expertise in om innovatieve oplossingen te bedenken voor interne of externe uitdagingen. Het doel is om aan het eind van de dag een eerste proof of concept (POC) te presenteren, waarna een winnaar wordt gekozen.

Waarom Ship-IT Day?

Ship-IT Day biedt ACA-teamleden de kans om aan innovatieve ideeën te werken die mogelijk kunnen uitgroeien tot concrete oplossingen. Het is een unieke gelegenheid om kennis op te bouwen en nieuwe mogelijkheden te verkennen, weg van de dagelijkse projecten. Dit stimuleert innovatie binnen het bedrijf en geeft creatieve ideeën de ruimte om te bloeien.

Marketing Meet & Greet

De 8 projecten van Ship-IT Day 2024 🚀

1. Energie.be - Support the Customer Support

logo energie.be

Het klantensupportteam van Energie.be krijgt tickets binnen via Freshdesk, maar heeft geen direct zicht op de klantinformatie, zoals eerdere supporttickets of recente facturen. Dit project wil een oplossing bieden door een applicatie te bouwen die klantinformatie uit verschillende databronnen verzamelt.

Concreet wil het projectteam een applicatie ontwikkelen die in Freshdesk geïntegreerd kan worden en die een overzicht geeft van alle relevante klantinformatie. In de toekomst kan een LLM (Large Language Model) gebruikt worden om deze informatie samen te vatten en specifiekere inzichten te bieden afhankelijk van de aard van de vraag.

💼 Klant: Energie.be

2. DEMAZE - Your Legacy Oracle

Het vinden van je weg in een bestaande codebase kan lastig zijn door verouderde of ontbrekende documentatie. Dit project wil een code-assistent creëren die gerichte aanwijzingen geeft over de architectuur en startpunten, door gebruik te maken van de nieuwste generaties van LLM’s. Zo wordt het makkelijker om je weg te vinden in legacy codebases.

💼 Klant: Vertrouwelijk

3. Flow in de Stroomlijn

fluvius logo

De Stroomlijn, het klantcontactcenter van Fluvius, ervaart dat klanten hun probleem soms herhaaldelijk moeten uitleggen wanneer ze worden doorgeschakeld naar verschillende medewerkers. Hoewel het CRM-systeem alle interacties documenteert, is dit vaak onoverzichtelijk en hebben helpdeskmedewerkers niet de tijd om alle cases van de betreffende klant door te nemen. Dit is frustrerend voor zowel klanten als medewerkers.

Dit project wil dit probleem voor Fluvius oplossen door een samenvatting van eerdere interacties te genereren, inclusief een indicatie van de klanttevredenheid. Zo begrijpen helpdeskmedewerkers de context en eventuele gevoeligheden van de klant sneller, waardoor ze efficiënter en doeltreffender kunnen helpen. Het ultieme doel is om de gesprekstijd te verminderen en de klanttevredenheid te verhogen.

💼 Klant: Fluvius

4. Stroomlijn Insights: FAQ Optimizer

fluvius logo

Het ontbreekt aan een scherp beeld van de top 10 actuele klantvragen die binnenkomen bij Fluvius. Het identificeren van de belangrijkste klantvragen is vaak gebaseerd op buikgevoel of tijdrovend handmatig werk. Dit project wil binnenkomende vragen en interacties automatisch analyseren om nauwkeuriger en sneller te detecteren welke vragen leven bij klanten.

Door AI in te zetten, kunnen ze sneller inzicht krijgen in de huidige issues en de impact van actualiteiten. Het ultieme doel is om de meest brandende vragen van klanten automatisch te detecteren en ook de bijhorende FAQ-artikels te laten genereren om de klanttevredenheid en efficiëntie te verhogen.

💼 Klant: Fluvius

5. Umani CV Matching

umani group logo

Umani Group, een HR-consultancy, besteedt veel tijd aan het handmatig matchen van CV's en vacatures. Dit project wil dit proces automatiseren met behulp van LLM’s. Er is al een demo-omgeving gebouwd op basis van OpenAI. Het doel is om deze te verbeteren en uit te breiden. Zo wil het projectteam ook onderzoeken of OCR-technologie kan helpen om handgeschreven CV’s in te lezen en correct te interpreteren. De toevoeging van een chatbot voor kandidaten kan helpen om het proces gemakkelijker en klantgerichter te maken. Daarnaast zal er ook gefocust worden op verschillende UX-aspecten, zoals een verbetering van de flow, de visuals en de manier waarop informatie wordt weergegeven.

💼 Klant: Umani Group & Flexer

6. AI-powered visuele meldingen voor de lokale overheid

S-Lim verenigt de Limburgse gemeenten om via samenwerking de regio te laten uitgroeien tot een smart region.

Burgers kunnen via de websites van steden en gemeenten meldingen doen over problemen zoals schade aan het wegdek, afval of andere issues. Het invullen van deze meldingen vereist echter veel stappen en informatie, die ontmoedigend werken. Dit project wil dit proces optimaliseren door het formulier naar de achtergrond te duwen en meldingen eenvoudiger en gebruiksvriendelijker te maken.

Concreet wil dit projectteam een functie ontwikkelen waarbij burgers eenvoudig foto's van problemen kunnen uploaden, die door AI geanalyseerd worden om formulieren te vereenvoudigen en problemen snel en efficiënt te melden. De technische focus ligt op beeldherkenning, AI, en backoffice-integratie met systemen zoals GreenValley, TopDesk, en 3P.

💼 Klant: s-Lim

7. Digitalisering taakkaarten en E2E poetsdienst journey in een B2B context

In een beveiligde industriële omgeving moeten meer dan 300 gebouwen worden schoongemaakt door ongeveer 75 medewerkers, elk met specifieke reinigingseisen en restricties. Het huidige proces is foutgevoelig en omslachtig, met handmatige updates en communicatie via e-mail en fysieke afdrukken van grondplannen waarop heel wat informatie manueel wordt toegevoegd.

De klant wil de efficiëntie verhogen, kosten reduceren, en papiergebruik minimaliseren. Dit projectteam zal tijdens Ship-IT Day een eerste concept uitwerken dat het huidige proces digitaliseert en makkelijker maakt.

💼 Klant: Vertrouwelijk

8. YouGO Soccer App - AI Gamification

YouGO heeft een Flutter-applicatie voor voetbaltrainingen en wil deze uitbreiden met extra functionaliteiten zoals real-time videoanalyse en gamification om de app aantrekkelijker te maken voor gebruikers.

Concreet wil dit projectteam Google MLkit voor positiedetectie en ook een AI-visiemodel zoals YoloV8 voor real-time tracking van de bal implementeren. Daarnaast is het de bedoeling om een algoritme te ontwikkelen om voetbalgerelateerde acties te detecteren en de oefeningen te gamificeren. Ook de toevoeging van een puntensysteem, het bijhouden van reactietijden en het selecteren van verschillende trainingen behoren tot de scope van dit project.

💼 Klant: You GO Soccer - Thomas Buffel

Volg Ship-IT live en ontdek de winnaar als eerste!

Benieuwd welk project dit jaar als winnaar uit de bus komt? Volg het live via onze sociale media kanalen: LinkedIn, X, Instagram en Facebook! 🏆

Met Ship-IT Day blijft ACA Group innoveren en verbeteren, altijd met de doelstellingen van onze klanten in gedachten. Welk project is jouw favoriet? Laat het ons weten!