AI-gedreven afvalbeheer voor start-up Rematics 

Rematics: pionier in duurzaam afvalbeheer

Rematics is een innovatieve start-up die ontstaan is uit de samenwerking tussen ACA Group en MyCSN. Het jonge bedrijf zet innovatieve technologieën zoals computer vision en AI in om recycleerbare materialen in afval te detecteren tijdens het legen van containers in vuilniswagens. Het biedt inzicht in de sorteerkwaliteit en helpt bedrijven om afval beter te scheiden wat cruciaal is voor effectieve recycling.  

Bram Peetermans, CEO van Rematics, legt uit: “Met Rematics willen wij afvalverzamelaars begeleiden naar effectievere sortering via een dieper inzicht in de afvalstromen. Daarnaast willen we bedrijven helpen met een impactanalyse over hun afvalbeheer. Onze technologie biedt doorlopende monitoring en datagedreven inzichten, waardoor bedrijven beter geïnformeerde beslissingen kunnen nemen en hun strategieën voor afvalsortering kunnen verbeteren."

Van idee tot realiteit: ACA ondersteunt oprichting start-up 

Rematics werkt voort op de resultaten van een onderzoeks- en ontwikkelingsproject van Valipac. In 2019 begon het bedrijf met de hulp van ACA Group te experimenteren met technologieën om afval uit containers te analyseren. Aan de hand van twee pilootprojecten kwamen ze tot een oplossing die veelbelovende resultaten liet noteren. In 2023 werd Rematics opgericht met als doel om die technologie verder uit te bouwen en er een marktklaar product- en dienstenpakket van te maken.

Bram Peetermans herinnert zich: “Toen ik in januari 2024 startte bij Rematics, dachten we op basis van de voorgaande fases dat we een min of meer finaal product hadden met een relevante prijssetting. Na de eerste klanteninteracties bleek echter dat er aanzienlijke bijstelling nodig was, zowel inzake productfocus als prijszetting.”

In de eerste maanden hebben Rematics en ACA Group op basis van marktonderzoek de finale productscoping bijgesteld, de kritieke componenten onder de loep genomen en de value proposition en ontwikkelingsaanpak omgegooid.

“Tijdens dat starttraject presenteerde ACA Group zich als de perfecte sparringpartner om het initiële productidee te challengen en creatief mee te denken over hoe we het aanbod beter konden afstemmen op de noden van de markt”, aldus Bram. “Op basis van voortschrijdend inzicht hebben we de user stories gaandeweg bijgesteld. De ervaring en expertise van ACA Group zijn doorslaggevend geweest om tot de finale focus te komen.”

ACA als ontwikkelingspartner op alle domeinen

Uit het marktonderzoek kwamen er heel wat facetten naar boven die extra toegevoegde waarde zou bieden voor potentiële klanten: het vergaren van data over de sorteerkwaliteit en deze inzichten aanwenden om de processen te optimaliseren en automatiseren. Dat kan alleen als de kwaliteit van de data betrouwbaar is.

“Daarom hebben we beslist om eerst in te zetten op solide sensortechnologie die gedurende 10 jaar operationeel moet blijven in uitdagende omstandigheden”, zegt Jan Martens, Senior Project Manager AI bij ACA Group. “Eerst en vooral moet de kwaliteit van de beelden gegarandeerd blijven onder alle weersomstandigheden: licht, duisternis, regen, mist, … Bovendien worden de sensoren gemonteerd boven de persdelen van de vuilniswagen. Je zit dus met veel bewegende elementen en potentieel ook afval dat tegen de sensoren kan slaan. Die uitdagende, niet-vriendelijke werkomgeving was een van de grote uitdagingen in dit project.”

ACA heeft dus snel de focus moeten verleggen van hun core business, zijnde application development, dashboarding en UI, naar niche-product gerelateerde uitdagingen, zoals het bouwen van een eigen hardware- en bijhorende software omgeving. "En dat hebben ze met verve gedaan”, aldus Bram. “Eigenlijk is ACA onze ontwikkelingspartner op alle fronten. Ze begeleiden Rematics op het vlak van hardware-ontwikkeling, ze zetten de AWS-omgeving op, ze bouwen en beheren de visiemodellen, trainen het AI-model, én hebben ook onze website gebouwd. Naarmate de ontwikkeling vordert, zal ook data reporting worden toegepast om betere inzichten te verkrijgen. ”

Eerste projecten in de steigers

Volgens de huidige planning moeten de eerste finale units tegen eind 2024 opgeleverd worden. Het doel is om de functionele hardware en softwareomgeving in te zetten bij verschillende klanten. Die opstelling zal data capteren van de edge devices en in reporting tools ter beschikking stellen van de klant. 

“De huidige oplossing zal een goede basisfunctionaliteit bevatten, maar we willen de projecten ook gebruiken om te leren welke extra functionaliteit een meerwaarde kan bieden voor de markt”, zegt Bram. “We mikken in eerste instantie op een 15-tal trucks die we met onze technologie willen uitrusten.”

“Voor die eerste MVP (Minimum Viable Product) moeten we het model nog doortrainen”, vertelt Jan. “De scope en het aantal materialen dat de oplossing moet herkennen is een stuk groter dan bij het voortraject. Bovendien willen we op termijn tot een model komen dat nieuwe soorten verpakkingen automatisch kan herkennen. Daarnaast is het de bedoeling om de afzonderlijke hardwarecomponenten te integreren in één industrieel pakket dat makkelijk en duurzaam beheerd kan worden. Ook updates en fixes willen we vanop afstand kunnen uitvoeren vanuit een centraal platform.”

Het systeem kan afvalophalers ook real-time waarschuwen wanneer er gevaarlijke producten, zoals lachgascontainers worden gedetecteerd. Zo kunnen deze verwijderd worden alvorens ze geperst worden of naar verbrandingsovens worden afgevoerd en tot echt gevaar kunnen leiden.

Meedenken met een start-up mentaliteit

Volgens Bram kan Rematics zich geen betere partner dan ACA wensen. “Ze zijn veel meer dan een ontwikkelaar. Ze denken mee in elke fase van het project en stemmen hun aanpak helemaal af op wat wij als kleine start-up nodig hebben. Stijn Van den Enden, de CTO van ACA, treedt ook op als sparringpartner door frequent zijn visie en expertise te delen. Elders moet je hiervoor dure consultants inhuren, maar bij ACA hebben we dit er allemaal bijgekregen.”

Jan vult aan: “We willen meegaan in de start-up mentaliteit van Rematics door kort op de bal te spelen en ons heel agile op te stellen. Tijdens de ontwikkelingsfase betrekken we Bram zoveel mogelijk. Door zaken die nog niet finaal zijn al in een vroeg stadium te testen en te tonen, leren we continu bij en optimaliseren we het product on the go.”

Samen met Rematics kijken we bij ACA Group uit naar de verdere ontwikkeling en de resultaten van het toekomstige traject. Meer nieuws volgt later.

In order to view this content, you need to accept Marketing & third party cookies.

Click here to adjust your preferences

Gerelateerde customer success stories