Museumpas altijd digitaal bij de hand dankzij mobiele app
De museumpas, het grootste museumabonnement van het land stimuleert sinds de fysieke lancering in 2018 het museumbezoek in België, met een jaarlijks abonnement bij meer dan 240 deelnemende musea.
Op 25 april 2022 volgde de lancering van de digitale versie van de pas, die ondertussen ook al meer dan 130.000 downloads telt.
Waarom een digitale museumpas als je al een fysieke hebt?
De belangrijkste missie van museumPASSmusées & publiq is het aantal bezoekers van de Belgische musea te verhogen. Een groot onderdeel hiervan is de toegang tot de musea zo makkelijk mogelijk maken.
Beeld je in: je staat in het museum, haalt je portemonnee boven en … lap, je bent je museumpas vergeten. Herkenbaar? Dankzij de digitale museumpas is dat scenario voortaan verleden tijd. Want, met de museumpas-app heb je altijd een persoonlijke QR-code op zak die dient als toegangsticket. Toon je smartphone aan de museumbalie en je kan meteen binnen.
Naast deze primaire missie hebben museumPASSmusées & publiq ook nog andere doelstellingen die ze met de hulp van digitalisering wilden bereiken:
- Verminderen van kosten voor het verwerken en verzenden van fysieke kaarten.
- Verminderen van het aantal helpdesk-tickets met betrekking tot aankoop en registratie.
- Verhogen van het aantal geregistreerde passen ter bevordering van klantenbinding.
De digitale museumpas is een instant succes
Twee jaar na de lancering van de digitale museumpas kunnen museumPASSmusées & publiq succesvol terugkijken. De doelstellingen zijn met glans overtroffen:
- 72% van de nieuwe gebruikers koos voor de digitale museumpas.
- 98,5% maakte zijn online aankoop en registratie af.
- Ondertussen heeft 28% van alle actieve museumpas-gebruikers geen fysieke kaart meer.
- De tevredenheid van de digitale pas is hoog. Slechts 1% doet een nabestelling van een fysieke pas.
- Het aantal helpdesk-tickets per verkooptransactie is 25% gezakt tov 2019.
🙌 Door het behalen van deze doelstellingen hebben de investeringen voor de digitale museumpas zich in minder dan 1 jaar terugverdiend!
Het hele digitaliseringsproces heeft een aanzienlijke positieve financiële impact gehad voor museumPASSmusées & publiq.
5 voordelen van de digitale museumpas
Het succes van de digitale museumpas is geen toeval. MuseumPASSmusées en publiq hebben met de museumpas het volledig proces van digitalisering omarmd. Dat leidt tot heel wat voordelen voor de eindgebruiker, maar ook voor museumPASSmusées & publiq.
1. Verhoofde efficiëntie
Digitalisatie vermindert handmatige tussenkomst en fouten. Taken die ooit uren of dagen in beslag namen, kunnen in minuten worden voltooid. Zo is de digitale museumpas via de app onmiddellijk beschikbaar en hoef je niet te wachten tot de fysieke kaart in je brievenbus valt.
2. Verbeterde toegankelijkheid
Digitale processen zorgen ervoor dat informatie overal toegankelijk is. Dankzij de app heb je de digitale museumpas altijd op zak. Voortaan dus geen frustraties meer omdat je je fysieke kaart thuis vergeten bent. Bovendien biedt de digitalisering ook een meer gepersonaliseerde ervaring en dus een hogere klanttevredenheid. Zo kan je de app helemaal naar je hand zetten door je favoriete tentoonstellingen en musea te bewaren. Daarnaast kan je op basis van je persoonlijke voorkeuren en locatie gericht zoeken naar tentoonstellingen.
3. Betere analyses en inzichten
Digitale systemen zoals de digitale museumpas genereren enorme hoeveelheden data. Door deze schat aan informatie te analyseren krijgen museumPASSmusées & publiq inzicht in trends en gebruikersgedrag. Zo krijgen ze snel een accuraat beeld van het gebruik en het succes van een geïmplementeerde feature en kunnen ze indien nodig bijsturen.
4. Milieuduurzaamheid
Dankzij het succes van de digitale museumpas moeten er minder plastic passen gemaakt worden. Zo verkleint digitalisering de CO2-voetafdruk.
5. Minder helpdesk-tickets met betrekking tot aankoop en registratie
Dankzij een mooi uitgewerkt stap-voor-stap proces is de aankoop van de digitale museumpas heel eenvoudig. Daardoor worden er bij de aankoop of verlenging van een abonnement minder vragen gesteld aan de helpdesk.
Het succes van de digitale museumpas: “Kleine stap, grote impact”
De digitale museumpas is een schoolvoorbeeld van hoe digitalisatie een positief effect heeft voor zowel gebruikers als de aanbieder. Maar wat is nu het geheim achter een succesvol digitalisatieproject? Volgens Erika T’Jaeckx, Directeur bij museumPASSmusées hoeft een digitalisatieproces niet groot te starten om toch een grote impact te maken. Het komt erop neer om te starten met de feature met de meeste toegevoegde waarde voor de eindgebruiker.
“Uit een bevraging bij pashouders, bleek dat nieuwe gebruikers niet graag wachten op de verzending van de museumpas”, aldus Erika. “De interesse voor een snellere digitale versie was groot. Nieuwe pashouders krijgen de digitale museumpas meteen na hun aankoop. Ze kunnen dus direct op pad en dat is een enorme vooruitgang, zeker in tijden waarin contactloos de nieuwe norm is.”
De eerste stap voor museumPASSmusées & Publiq was dus duidelijk: het aanbieden van een digitale toegangspas.
Eindgebruikers betrekken bij de ontwikkeling van nieuwe features
“Daarna zijn we terug gaan luisteren bij de eindgebruiker”, vertelt Erika. “Zij weten immers het beste wat hen zal aanzetten om de app nog meer te gebruiken. Dit bracht ons bij de digitalisatie van de catalogus waarin we meer dan 240 Belgische musea en tentoonstellingen beschikbaar maken in de app. Daarmee is de app niet enkel een toegangskaart maar ook een bron van inspiratie om meer en andere musea te ontdekken.”
Dankzij de uitgebreide zoekmogelijkheden, op thema maar ook op locatie (in je buurt) kan je op ontdekkingstocht naar nieuwe musea. In het uitgebreide aanbod kan je jouw favorieten markeren of iemand anders uitnodigen, bijvoorbeeld om samen het museum te bezoeken.
“Deze incrementele aanpak, waarbij we de eindgebruiker nauw betrekken, zorgt ervoor dat we altijd focussen op een “super” feature die de eindgebruiker meer zal aanzetten om te interageren met de app en meer musea te bezoeken”, zegt Erika. “De volgende feature op de roadmap is een doorzoekbare kaart waarbij je makkelijk de musea in jouw buurt kan vinden.”
De toekomst van de museumapp? 📱
Met de lancering van de mobiele app zetten museumPASSmusées & publiq in op een nieuw kanaal. Deze eerste stap heeft al heel wat voordelen opgeleverd, maar dit kanaal biedt nog veel meer potentieel. Verdere investeringen in verbeteringen en promotie van de app, zal Publiq in staat stellen om wendbaarder, klantgerichter en competitiever te worden in een steeds digitalere markt.
Ontdek onze mobile oplossingen:
Gerelateerde customer success stories
- Waste Vision en ACA Group ontwikkelen slimme navigatie-app voor efficiënte afvalinzameling
ACA Group en Waste Vision hebben een slimme navigatie-app ontwikkeld om afvalinzameling efficiënter te maken, door geoptimaliseerde routes en real-time informatie voor vuilniswagenchauffeurs te bieden.
- Nieuwe EMVI app combineert AI en mobiele technologie om slechtzienden en blinden te ondersteunen
Samen met EMVI heeft de ACA Group mobiele technologie gecombineerd met LLM's om een boeiende visuele assistent te bieden aan blinden en slechtzienden.
- De ultieme app voor een naadloos contact- en klantenbeheer
We ontwikkelden een gebruiksvriendelijke mobiele app waarmee ondernemingen hun contacten- en klantenbeheer naar een geheel nieuw niveau tillen.