PV-panelen of warmtepomp? Wij ontwikkelden een extra adviesmodule voor de Woningpas

De Woningpas verzamelt alle informatie over een pand op één plaats. Maar wat als dat digitale paspoort niet alleen rapporteert, maar ook adviseert? Automatisch én op maat. Wij bouwden boven op de bestaande architectuur een module die dit mogelijk maakt.

Over Demo-BLog

demo b-log logo

Demo-BLog is een Europees project dat onderzoekt hoe digitale gebouwenlogboeken energiezuinige renovaties kunnen versnellen. Door gebouwdata te ontsluiten en te centraliseren, helpt het project om informatie om te zetten in gericht en bruikbaar advies

Over het Vlaams Energie- en Klimaatagentschap (VEKA)

Het VEKA is een verzelfstandigd agentschap van het beleidsdomein Omgeving. Haar nummer één prioriteit: een duurzaam energie- en klimaatbeleid bevorderen.

Op vraag van Europa: gids eigenaren naar de juiste keuzes

Als je ooit (ver)bouwde, dan weet je dat daar veel papierwerk bij komt kijken: vergunningen, attesten, rapporten… 

Daarom is er een digitaal paspoort: de Woningpas. Die verzamelt al die informatie op één plaats. 

Maar wat als dat paspoort méér zou kunnen dan alleen centraliseren? Als we toch al die data verzamelen, kunnen we die dan ook gericht inzetten? Om te bepalen welke energetische investering voor jouw pand het beste zou renderen, bijvoorbeeld.

Die vraag legde het VEKA bij ons neer als onderdeel van het Demo-BLog-project, een Europese piloot die nagaat hoe digitale gebouwenlogboeken eigenaars kunnen helpen om betere energiekeuzes te maken: maak het vanuit de bestaande architectuur mogelijk om advies te geven over buurtinitiatieven rond hernieuwbare energie. In een eerste fase voor warmtepompen. In een tweede fase voor zonnepanelen.

Van versnipperde data naar advies op maat.

Stap 1: alle data verzamelen. Zoals die van het EPC, bijvoorbeeld, het energetische rapport van een gebouw. Zo waren er verschillende datapunten die we moesten samenbrengen. Al die data zit namelijk verspreid bij verschillende partijen.

Samen met het VEKA brachten we alle databronnen in kaart. Vervolgens maakten we API’s die al die gegevens bij de verschillende (overheids)instanties ophaalt én uniformiseert. Niet vanzelfsprekend, want de data is vaak anders gestructureerd. Sommige energiecoöperaties werken bijvoorbeeld nog met manuele processen en Excel-lijsten.

Stap 2: een decision tree uittekenen en integreren. 

Pieter Swennen, solution engineer bij ACA Group: “Aan de hand van de verzamelde data maakten we een query die bepaalt of een warmtepomp of zonnepanelen interessant zijn voor een woning. Is dat het geval? Dan tonen we samen met het advies ook gemeentelijke acties op basis van de postcode. Zoals groepsaankopen of buurtinitiatieven.” 

Stap 3: visualiseren. Zo laagdrempelig en duidelijk mogelijk. Zodat de inspanning om de volgende stap te zetten, zo klein mogelijk is.

Zo krijgt de gebruiker 

  • advies op maat van zijn of haar gebouw.
  • directe links naar lokale energiecoöperaties en beschikbare projecten.
  • persoonlijke begeleidingstrajecten via energiecoöperaties.
  • toegang tot groepsaankopen.

Eén van de decision trees. Deze specifieke tree bepaalt onder meer op basis van het bouwjaar of een warmtepomp al dan niet interessant is. Op basis van het adres checken we of er een relevante groepsaankoop is.

Het overzichtsscherm wanneer je woning in aanmerking komt voor een buurtinitiatief.

Thuismatch met demo-momenten

Pieter: “Dit project was voor ons een thuismatch. Zo’n acht jaar geleden ontwikkelden we zelf het digitale platform voor de Woningpas. Sindsdien zijn we steeds verder blijven doorontwikkelen. Met nieuwe features, nieuwe modules en nieuwe integraties… We plukken nu nog altijd de vruchten van de strategische keuzes die we toen maakten. Er ligt een stevig fundament waar we verder op kunnen bouwen.” 

“Zoals voor elk project, begonnen we met een pre-analyse. Want er zijn verschillende manieren waarop we deze module kunnen bouwen. Dankzij zo’n analyse zijn we zeker dat het functionele en het technische optimaal op elkaar zijn afgestemd. En dat we de best mogelijke keuze maken voor het VEKA.”

Enkele musts in dit project:

  • Snel modules kunnen toevoegen zonder de bestaande werking te verstoren. 
  • Gebruik van feature flags waardoor we het project als pilot konden uitrollen. Zonder impact op de bredere gebruikersgroep.
  • Robuuste basis voor toekomstige modules en Europese opschaling.

“De Woningpas is een initiatief van verschillende instanties. Het VEKA treedt op als product owner, maar dat neemt niet weg dat er heel wat stakeholders zijn. Daarom organiseerden we verschillende demo-momenten waarbij energiehuizen en energiecoöperaties feedback konden geven.”

Zo konden wij langs onze kant de gebruikservaring en de inhoudelijke functionaliteit verder verfijnen. “Tegelijk maakt het dat alle partijen mee zijn. Daarom treden wij op belangrijke momenten als ontwikkelaar nadrukkelijk naar voor. Samen met het VEKA, als één team. Anders krijg je heel snel dat postbode-effect.”

"We werken al tien jaar samen en de samenwerking blijft goed lopen. ACA Group communiceert transparant, de kwaliteit van hun werk is hoog en ze leveren snel op. We zijn een winning team."

Tine Vande Casteele , Project Manager bij VEKA
Tine Vande Casteele  - Project Manager

Alle expertises in huis voor de Woningpas

Het resultaat?

Voor het VEKA: één aanspreekpunt en partner voor alles wat met development te maken heeft.. Van briefing tot oplevering. Van strategische keuzes tot uitvoering. En die nauw samenwerkt met alle partijen in dit project: overheidsinstanties, coöperaties, energiehuizen, designbureaus…

Tine Vande Casteele, projectmanager bij het VEKA:  “ACA Group heeft ons enorm geholpen met een flexibel en schaalbaar ontwerp. We kunnen in latere fases makkelijk nieuwe initiatieven integreren.”

De samenwerking was heel transparant en efficiënt, met een sterke focus op kwaliteit.”

Het eindresultaat voor de coöperaties: een groter bereik. Vroeger moesten die van deur tot deur gaan of liep de communicatie via verschillende gemeentes. Nu bereiken ze een groter publiek via een betrouwbaar overheidsplatform.

Een detailscherm over een buurtinitiatief.

Benieuwd wat wij voor jouw digitale platform kunnen betekenen?

Gerelateerde customer success stories