TIPS EN ERVARINGEN VAN HET ACA-TEAMINNOVATIEDIGITALE TRANSFORMATIE
25/07/2017 • Dorien Jorissen

Digitale transformatie: Buzz of Hot?

Dorien van marketing vroeg me enkele maanden geleden om een blog te schrijven over mijn eerste ervaringen bij ACA IT-Solutions. De rollen zijn nu omgedraaid: "Dorien mag ik iets over mijn ervaringen vertellen?"

Ik zou hele hoofdstukken kunnen schrijven over mijn ervaringen van de afgelopen zes maanden, maar dat ga ik niet doen. Ik praat liever over het onderwerp "Digitale transformatie: Hype of hot?"

Ik heb in de afgelopen paar maanden aan diverse events deelgenomen, met experts en cliënten gesproken, … en digitale transformatie zou (naast AVG uiteraard) wel eens het meest besproken onderwerp kunnen zijn. Het is in ieder geval iets waarmee elke organisatie en elke medewerker wordt 'geconfronteerd'. Digitale transformatie (DT): "wat betekent dit voor mijn organisatie, wanneer moet ik ermee starten, wat betekent het voor mijn functie en wat zijn de kosten?"

Het is voor mij heel duidelijk dat er twee soorten mensen zijn (om het even heel zwart-wit te stellen). Er is één groep die vindt dat digitale transformatie een hype is. Laten we die groep hypers noemen. Een andere groep bekijkt digitale transformatie met wat meer argwaan. We zullen die groep hotters noemen.

De volgende technologische golf

Ik vind dat wij – als community – inderdaad naar een hoger niveau moeten bewegen. We kunnen dat de volgende technologische golf noemen. Het is echter heel lastig, zo niet onmogelijk, om te voorspellen wat dit zou kunnen betekenen voor de toekomst van een organisatie.

Een van de sprekers op WebTomorrow heeft dit heel mooi samengevat:

"De technologische revolutie blijft zich steeds sneller ontwikkelen. Dit betekent dat mensen/medewerkers nieuwe vaardigheden moeten leren."

Zelfstudie is en blijft van groot belang.

Er zijn echt enkele ongelooflijk innovatieve technologieën: chatbots, AR, VR, AI, IoT, … Het is eigenlijk onverantwoordelijk om niet na te denken over waar je moet beginnen. Het is echter, net zoals bij elke andere evolutie, nog belangrijker om bij het begin te beginnen.

De (digitale) toekomst

de volgende technologische golf van digitale transformatie

Ik vind dat bedrijven zo snel mogelijk moeten gaan nadenken over hoe nieuwe technologieën echt waardevol kunnen zijn voor hun bedrijf en medewerkers.

Maar hoe blijf je op de hoogte van alle nieuwe trends, mogelijkheden ... en wat zijn de gevolgen voor je organisatie? Een partner is hierbij onmisbaar. Ga op zoek naar een partner die dagelijks bezig is met de digitale transformatie van bedrijfsprocessen. Beschouw die partner als een uitbreiding van je IT-afdeling. En vergeet uiteraard niet om je eigen medewerkers zoveel mogelijk bij het proces te betrekken.

Stel de hotters gerust. Digitale transformatie levert niet automatisch gevaar op voor hun banen. De papieren rompslomp neemt af en medewerkers kunnen zich richten op wat ze graag en goed doen. De term digitale transformatie is waarschijnlijk wel een beetje een hype, maar het is ook belangrijk dat hypers weten dat de volgende technologische golf een cruciale, niet te onderschatten factor is.

Sommige bedrijven hebben al heel veel gedaan, maar dat betekent niet dat zij klaar zijn met hun digitale transformatie. Het is een doorlopend proces. Er zijn uiteraard ook veel bedrijven die nog helemaal niets hebben gedaan. Dat betekent niet dat het al te laat is: omarm de materie, verdiep je erin en ga ermee aan de slag.

Aan digitale transformatie zijn kosten verbonden, maar dat zijn geen echte kosten. Het is een investering en net zoals met andere investeringen is een hoog rendement het einddoel. Begin dus zo snel mogelijk. Ga op zoek naar een partner en bespreek de mogelijkheden. Richt je op 'laaghangend fruit' en maak geleidelijk de overstap naar een hoger niveau.

Gewoon een mening

Deze blog is geen wetenschap, het is mijn kijk op digitale transformatie. Het is een van de vele meningen en die moet je met elkaar uitwisselen. Ik ben erg nieuwsgierig naar jullie ideeën over digitale transformatie. Behoor jij tot de Hypers of de Hotters?

Wil je weten wat jouw bedrijf nodig heeft voor digitale transformatie? Neem via de ACA-website contact met ons op en we helpen je graag op weg!

Dorien Jorissen