Innovatieve studentenapp optimaliseert communicatieflow in Arteveldehogeschool
De Gentse Arteveldehogeschool, een van de grootste onderwijsinstellingen in België, biedt een breed scala aan bacheloropleidingen, bachelor-na-bacheloropleidingen en postgraduaatopleidingen. Met meer dan 15.000 studenten en 1.300 medewerkers is efficiënte communicatie een uitdaging. Samen met ACA Group ontwikkelde Arteveldehogeschool een centrale mobiele app die versnipperde informatie en communicatie stroomlijnt.
Over Arteveldehogeschool
Arteveldehogeschool onderscheidt zich door innovatief en kwaliteitsvol hoger onderwijs, praktijkgericht wetenschappelijk onderzoek, ondernemingszin, duurzaamheid, internationalisering en professionele begeleiding van diverse doelgroepen studenten.
Met meer dan 15.000 studenten en 1.300 medewerkers kan communicatie voor de Arteveldehogeschool behoorlijk uitdagend zijn. Daarom zocht de Gentse school naar een oplossing om efficiënt informatie uit te wisselen. Zou een mobiele app het antwoord kunnen bieden? Met deze vraag klopte de Gentse hogeschool aan bij ACA Group.
De uitdaging: Versnipperde informatie en communicatie
De voorbije 20 jaar heeft Arteveldehogeschool sterk geïnvesteerd in vernieuwing en digitalisering. Informatie is echter sterk verspreid over verschillende softwarepakketten, waardoor studenten meerdere websites en systemen moeten raadplegen voor verschillende informatie en diensten. Om de communicatie met en tussen studenten te verbeteren, was er dus nood aan een overzichtelijke en geïntegreerde communicatieoplossing.
Het idee: Eén platform voor gerichte en tijdige communicatie
De belangrijkste ontwerpeis voor het nieuwe communicatieplatform was: alle informatie op tijd en via het juiste apparaat bij de student krijgen. Zo kunnen studenten bijvoorbeeld tijdig op de hoogte worden gebracht wanneer de locatie van een les wijzigt zonder dat ze hiervoor hun mails of het respectievelijk platform moeten raadplegen.
Met de nieuwe app streefde Arteveldehogeschool naar een centraal startpunt voor studenten, een gids doorheen de hogeschool. Cruciaal hierbij was dat de app niet als een extra tool vol informatie aanvoelde, maar juist als een gecentraliseerd platform waar alle versnipperde informatie samenkomt en de student gemakkelijk naar de juiste plekken leidt. Het toevoegen van extra informatie, zoals het menu van de cafetaria en randactiviteiten was een bijkomende troef.
Het startpunt: Pijnpunten en opportuniteiten in kaart brengen via workshops
Als start van het project organiseerde ACA Group een uitgebreid discovery-traject om meer inzicht te krijgen in de huidige situatie. Tijdens verschillende workshops met studenten, docenten, opleidingshoofden, de verantwoordelijken voor studentenvoorzieningen en de helpdesk verzamelden we de pijnpunten, noden en opportuniteiten, en brachten we de verschillende ervaringen in kaart.
Hieruit bleek dat de hogeschool en studenten verschillende verwachtingen hadden van de app. De hogeschool mikte op een platform voor informatieverstrekking, terwijl de studenten eerder een persoonlijk dashboard wilden met actuele informatie over lessen en links naar belangrijke documenten en nieuws.
Prototype, testsessies en guerilla-bevragingen als startpunt voor architectuur
Met de feedback uit de workshops konden we de productvisie scherp definiëren en mogelijke risico’s uitsluiten. Zo leek een digitale studentenkaart in eerste instantie geen hoge prioriteit, terwijl dat voor de studenten een topprioriteit bleek.
Vervolgens bouwden we een klikbaar prototype om de totale gebruikerservaring tastbaar te maken. Dit leverde waardevolle feedback op tijdens georganiseerde testsessies en spontane “guerilla-style” gesprekken met studenten in de wandelgangen en kantine.
Daarna zijn we samen met het Artevelde-IT team gestart met de opzet van de architectuur en hoe we de data uit de verschillende databronnen op elk moment kunnen aanbieden aan de student.
Futureproof technologie
📱Schaalbaarheid & performantie
Schaalbaarheid & performantie waren belangrijke focuspunten tijdens de ontwikkeling. Met 15.000 studenten betekent dit dat 15.000 gebruikers theoretisch gelijktijdig data kunnen opvragen. Om deze piekbelasting aan te kunnen, moeten de databronnen stabiel en efficiënt functioneren. Daarom voerden we meerdere testsessies uit om deze scenario’s te simuleren en de stabiliteit te waarborgen.
📱Cross-platform ontwikkeling
15.000 studenten betekent ook een grote diversiteit aan Android- en Apple-toestellen. Om zoveel mogelijk toestellen te ondersteunen en kostenefficiënt te werken, kozen we voor de innovatieve React Native technologie.
Met React Native ontwikkelen we in de webtaal React, wat resulteert in een native app voor zowel iOS als Android. Dit betekent dat we de businesslogica slechts één keer moeten schrijven en deze kunnen delen over beide systemen. Ontwikkelen in één taal betekent ook slechts één keer aanpassingen doen, één keer bugs fixen en één codebase onderhouden. Dit resulteert in lagere ontwikkelingskosten en makkelijker onderhoud.
Resultaat: Positieve gebruikersfeedback na vlotte uitrol
Na de eerste maanden in gebruik waren er weinig technische issues en was de feedback van gebruikers overwegend positief. De uitrol over de volledige schoolgemeenschap was uitdagend maar verliep vlot en zonder grote problemen. Daardoor hebben we ook al nieuwe features kunnen introduceren die de onboarding van nieuwe studenten aan Arteveldehogeschool in september heeft vergemakkelijkt.
Gerelateerde customer success stories
- Conversiegroei en verdubbeling bezoekers dankzij nieuwe mobiele app voor Immovlan
ACA Group ontwikkelde voor Immovlan een nieuwe mobiele app die de verwachtingen op alle belangrijke conversieparameters overtrof.
- Gebruiksvriendelijke en toegankelijke mobiele app voor De Lijn
Voor De Lijn ontwikkelde onze mobile developer samen met het team een gebruiksvriendelijke mobiele app met een focus op toegankelijkheid.
- CargoWeb & RTIM voor Lineas
Software op maat om treinen en wagons te tracken in real-time voor onze klant Lineas.