ACA bouwt automatisch stockbeheersysteem voor Medi-Market
Medi-Market is een keten van parapharmacieën van het Belgische bedrijf Medi-Market Group en is actief in de apotheek- en parapharmaciesector. Het is de missie van Medi-Market om het meest uitgebreide assortiment van hoogkwalitatieve producten toegankelijk te maken voor zoveel mogelijk mensen aan de laagste prijs. Medi-Market beschikt over een 40-tal verkooppunten in onder andere België, Frankrijk en Italië.
De uitdaging: vlot stockbeheer op maat
Streven naar optimaal voorraadbeheer
Met een nieuwe applicatie voor stockbeheer wilde Medi-Market de stock in hun winkels en magazijnen zo optimaal mogelijk krijgen. Daardoor dalen de voorraadkosten en is het risico op producten in voorraad met een verstreken vervaldatum kleiner.
De nieuwe applicatie voor stockbeheer moest daarnaast op maat worden gemaakt van de gebruikers, namelijk de winkelverantwoordelijken van Medi-Market. Zo moest het zoeken in de geïntegreerde productcatalogus erg snel gaan. Bovendien wilde Medi-Market dat de applicatie gemakkelijk te begrijpen en te gebruiken is.
Met het oog op groei en uitbreiding naar het buitenland vroeg Medi-Market tenslotte om een applicatie die gemakkelijk uitbreidbaar en aanpasbaar is.
Onze oplossing: gebruiksvriendelijke en performante applicatie voor automatisch stockbeheer
Snelle applicatie met real-time informatie
Voor de bouw van de nieuwe applicatie voor stockbeheer kozen we voor een event-driven architectuur. In de praktijk komt dat neer op een performante applicatie die alles in real- time afhandelt en updatet. Zo laat de zoekfunctie bijvoorbeeld onmiddellijk up-to-date zoekresultaten zien uit de catalogus met meer dan 43.000 producten.
Slim en autonoom stockbeheer
De nieuwe applicatie doet aan ‘slim’ stockbeheer. Per winkel bepaalt de Automatic Stock Replenishment (ASR) applicatie op basis van een aantal parameters de optimaal benodigde voorraad. Zo houdt het systeem rekening met het aantal verkochte artikelen uit een vorige periode. Zodra de voorraad in de winkel onder de berekende minimale voorraad komt, bestelt de applicatie autonoom de juiste producten in de juiste aantallen bij het magazijn tot de optimale hoeveelheid voorraad opnieuw is bereikt.
Met een proof-of-concept die gebruikmaakt van artificial intelligence (AI) hebben we aangetoond dat we hier nog veel verder in kunnen gaan. Zo zou Medi-Market de voorraadkosten met zo’n 75% kunnen terugdringen. Meer weten? Klik hier om onze blogpost hierover te lezen.
Gebruiksvriendelijk met een vlotte UI
Om de ASR-applicatie voor manuele bediening zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken en een vlotte UI aan te bieden, voerden we gebruikersinterviews uit met winkelverantwoordelijken. Op basis van hun feedback bouwden we dan de UI en UX van de applicatie. Als resultaat kunnen deze winkelverantwoordelijken nu het merendeel van de acties binnen de applicatie met een scanner uitvoeren, zonder dat ze naar een muis of toetsenbord moeten grijpen. Op deze manier verlopen manuele handelingen erg vlot. Via de applicatie kunnen winkelverantwoordelijken immers zelf ook
- bestellingen doorgeven aan interne en externe leveranciers,
- promoties en bestellingen opvolgen,
- en producten terugsturen naar het distributiecentrum en externe leveranciers.
Flexibele en kostenefficiënte hosting
Dankzij een innovatieve cloudoplossing op basis van AWS en Kubernetes zorgen we ook voor kostenefficiënte hosting die flexibel meeschaalt. Het Kubernetes platform zorgt voor een correct management van de diverse applicaties, ondersteunende tools en monitoring die binnen Medi-Market draaien. Dat betekent dat de ASR-applicatie enkel draait op de capaciteit die op dat moment nodig is. Zodra er meer of minder capaciteit nodig is of als er nieuwe applicaties bijkomen, schaalt Kubernetes de hosting mee naar boven of beneden. Vanwege de uniforme opzet van het Kubernetes platform kunnen er bovendien snel bijkomende applicaties of ondersteunende tools draaien, zonder dat daar veel ontwikkelingswerk aan vooraf moet gaan.
Blijvende beschikbaarheid dankzij Kubernetes
Het Kubernetes platform ondersteunt ook ‘auto-healing’: kapotte hardware of een crashende machine worden automatisch opgemerkt en vervangen, terwijl er slechts een minimale impact is op de performantie of beschikbaarheid. Gebruikers kunnen dus gewoon verder blijven werken.
Nauwkeurige monitoring voor een snelle respons
Ook qua ondersteuning kan Medi-Market op ons rekenen. Via nauwkeurige monitoring en automatische waarschuwingen kunnen we snel ingrijpen als het nodig is. Eind 2019 koppelde Medi-Market hun oude applicatie voor stockbeheer af. Sindsdien verwerkt onze Automatic Stock Replenishment applicatie alle stockbewegingen.
Met ASR hebben we nu een gebruiksvriendelijk en performant beheer van onze winkelbestellingen die zowel het maken of genereren en opvolgen van de verschillende types bestelling optimaliseert alsook de opvolging van onze centrale diensten vergemakkelijkt. Daarnaast is het stockbeheer in de winkels een heel stuk eenvoudiger en transparanter geworden.
— Peter Bos, CIO bij Medi-Market
Meer informatie nodig over ons of deze customer success story?
Peter helpt je graag verder.
Gerelateerde customer success stories
- Zero downtime platform dankzij vernieuwde AWS cloud-native oplossing voor Olympus Mobility
Bekijk onze AWS cloud-native oplossing voor Olympus Mobility. Deze robuuste nieuwe infrastructuur op basis van Kubernetes zorgt voor een implementatie zonder downtime en garandeert een naadloze gebruikerservaring.
- Een flexibele en betrouwbare cloudoplossing voor Liantis
Voor onze klant Liantis verwezenlijkten we een migratie van hun on-premise Atlassian tools naar AWS cloud. Dankzij Kubernetes kunnen we automatische schaling met meer dan 99,9% beschikbaarheid garanderen!
- Flexibele hosting voor Medi-Market
Voor Medi-Market zorgden onze cloud experts voor flexibele hosting op basis van AWS en Kubernetes.