Gepersonaliseerde data kaarten in Power BI voor Group A
Group A is de overkoepelende organisatie over Kwadro en Belisol. Ze zijn actief in België, Nederland en Frankrijk en gespecialiseerd in buitenschrijnwerk in Aluminium, PVC, hout en in het plaatsen van ramen en rolluiken. Belisol is uitgegroeid tot de grootste leverancier van deuren en ramen in België en Nederland.
De uitdaging: al hun filialen duidelijk in kaart brengen
Om bepaalde KPI’s en andere belangrijke data te visualiseren, wilde group A gebruik maken van een kaart met zelf gedefinieerde regio’s met daarop hun filialen. Zelf spreken ze over ‘filiaalgroepen’. Deze regio’s of filiaalgroepen zijn gebaseerd op de geografische locaties van hun showrooms. Maar omdat het tot op heden enkel mogelijk was om officiële Belgische of Vlaamse gemeentegrenzen in beeld te brengen, zochten ze ondersteuning om hun cijfers op de gewenste manier te rapporteren.
Iedereen kent onderstaande kaart van België die onderverdeeld kan zijn in gewesten, provincies, arrondissementen en gemeenten:
Group A stelde ons de vraag om deze kaart te personaliseren en te verdelen in de bovengenoemde filiaalgroepen. Deze groepen bestaan meestal uit een combinatie van verschillende gemeentes waarin zich één of meerdere showrooms bevinden. Zo kunnen ze dus ook over provinciegrenzen heen gaan, waardoor je een nieuwe indeling krijgt van de gekende kaart.
De reden om deze kaart te verdelen in filiaalgroepen is zodat de rapportering hiervan gebruikt kan worden door hun werknemers in hun dagdagelijkse werking. Dit gaat over het weergeven van verschillende soorten cijfers per filiaalgroep, het aantal online leads of nieuwe klanten oproepen tot het bekijken van bepaalde verkoopcijfers. En daar kon ons data team hulp bij bieden.
Onze oplossing: overzichtelijk dashboard in Power BI
Binnen Group A wordt er al gebruik gemaakt van Microsoft Power BI. Power BI is een geïntegreerd, gebruiksvriendelijk en gemakkelijk schaalbaar platform voor selfservice BI. Door middel van verbindingen tussen je data en gebruikmakend van visualisaties krijg je diepere inzichten in je data. Met behulp van het platform kan je indrukwekkende data-ervaringen bouwen die je inzichten geven om betere beslissingen te kunnen nemen.
Zelf aan de slag dankzij self-service BI
Door self-service BI kunnen medewerkers die weinig affiniteit hebben met data of minder technische kennis bezitten zelf aan de slag gaan met bepaalde data en gemakkelijk dashboards opzetten en raadplegen.
We zijn samen met Group A begonnen met het verzamelen van data die ze reeds beschikbaar hadden, zoals een mapping van welke gemeente bij welke filialengroep hoort. Vervolgens zijn we op zoek gegaan naar een kaart van België in TopoJSON formaat, een specifieke bestandsindeling die topologie codeert.
Omdat de filialengroepen reeds gedefinieerd waren per postcode, selecteerde we een kaart met een onderverdeling per gemeente en met postcode als één van de attributen. Vermits er enkel kaarten met NIS-code als attribuut beschikbaar waren, hebben we zelf een kaartlaag gecreëerd en postcode als attribuut toegevoegd op basis van de meest recente conversietabel van StatBel.
Eens deze kaartlaag gecreëerd was, hebben we de data over filialengroepen toegevoegd als attribuut op basis van postcode. Van zodra dit toegevoegd was, konden we de kaart opnieuw indelen op basis van filialengroep. Het creëren van kaartlagen, toevoegen van attributen en opnieuw indelen van kaartlagen gebeurde steeds met behulp van de gratis Mapshaper tool.
Dankzij kaart visual gewenste waarden gemakkelijker per filiaalgroep raadplegen
Nadien hebben we in Power BI de verschillende kaartlagen verder uitgewerkt. Er zijn heel wat visuals beschikbaar die het toelaten om meerdere kaartlagen te combineren. Op deze manier hebben we een kaart visual gemaakt die gewenste waarden per filialengroep kan tonen én waarbij het mogelijk is om een drill-down te doen naar de onderliggende gemeentes per filialengroep. Dit maakt het voor Group A mogelijk om bijvoorbeeld een omzetcijfer per filialengroep op de kaart te tonen. Wanneer er op een bepaalde filialengroep geklikt wordt, krijgt men dit omzetcijfer te zien per gemeente die zich in de geselecteerde filialengroep bevindt.
Ik kwam terecht bij ACA met een vrij specifieke vraag; ik wou graag bepaalde cijfers inzichtelijk maken op een landkaart, met een selectieve weergave van onze eigen sales regio’s en een onderverdeling binnen die regio’s.
In geen tijd kreeg het data team van ACA dit voor mekaar. De communicatie verliep voortreffelijk en ze streefden ernaar om exact op te leveren wat ik voor ogen had. Deze ingesteldheid zorgde voor het gewenste resultaat!
— Patricia Alen, Marketing Director bij Group A
Vragen of meer info nodig over deze customer success story?
Stijn helpt je graag verder!
Gerelateerde customer success stories
- AI-gedreven afvalbeheer voor start-up Rematics
In een wereld waar afvalbeheer steeds crucialer wordt, loopt Rematics voorop met baanbrekende technologieën die inzicht creëren in afvalstromen. Deze customer case belicht de oprichting, uitdagingen en evolutie van deze start-up, en de rol van ACA Group als hun onmisbare partner.
- Hoe Livlina data gebruikt om hun klantenservice te optimaliseren
Lees meer over hoe we Livlina hielpen data te gebruiken om hun klantenservice te optimaliseren!
- Duurzame mobiliteit transformeren: onze samenwerking met MobilityPlus
Lees meer over de project(en) die wij met en voor MobilityPlus hebben gerealiseerd.